Tuesday, 23 April 2013

Kurang Gegar = Kurang Ketahanan?




Setelah lebih sembilan bulan SYM Maxsym 400i berada di pasaran tempatan, jumlah pemilikannya juga semakin meningkat. Sememangnya skuter Maxi berkenaan dilihat sebagai belian terbaik berlandaskan nilai pembelian.

Namun begitu, tempoh setahun pertama akan menentukan samada ia benar-benar sebuah skuter maxi yang bagus. Jika dilihat secara umum, sememangnya Maxsym menepati citarasa pemiliknya, ruang barang yang besar, pengendalian yang stabil, reka bentuk yang menarik dan sebagainya.

Bagaimanapun, setiap ciri-ciri positi yang dilihat, ada juga kelemahan dan negatifnya. Sudah pastinya tidak perlulah MRM menyebut lagi isu meter bengong dan tindakan tidak 'gentleman' Mforce Bikes Holding dalam menangani isu berkenaan, tetapi ada ciri negatif lain yang lebih penting dan perlu dicari jalan penyelesaian secara teknikal oleh SYM Taiwan sendiri.

Sejak kebelakangan timbul masalah berkaitan bush engine mounting yang mula dihadapi oleh pemilik-pemilik Maxsym..Jumlah pemilik Maxsym yang terjejas semakin bertambah dan sudah pastinya situasi begini menimbulkan kebimbangan pemilik-pemilik terutamanya daripada segi aspek keselamatan penunggangan.

MRM sendiri terjejas dengan masalah engine mounting bush yang pecah. Apabila engine mounting bush itu pecah, penunggang akan menghadapi situasi penunggangan yang tidak stabil (terutamanya ketika sedang mengambl selekoh).

Getah Bush yang rosak 


Pelbagai bunyi, gegaran dan juga sensasi terasa seperti ada benda yang longgar akan mencacatkan penunggangan.



Persoalannya, apakah yang menyebabkan komponen berkenaan begitu mudah gagal atau rosak? Adakah ia disebabkan design Flaw?

MRM mempunyai teori mengenai masalah ini. Sila ambil perhatian, ini adalah teori MRM sendiri secara peribadi dan berkemungkinan punca masalah itu adalah berlainan, namun rasanya wajar juga kita renungkan seketika dan selebihnya adalah baik juga kita bincangkan.

Bush getah menggunakan material lain gantikan bush OEM

Engine Mounting Bush yang rosak juga beri kesan sampingan kepada bearing


Ketika SYM Maxsym diketengahkan secara pra-preview kepada wartawan pemotoan di Eropah tiga tahun lalu, MRM ada terbaca suatu artikel ulasan ringkas mengenai Maxsym 400i ini. Seorang wartawan dari majalah pemotoran di Eropah menulis beliau ada mengutarakan soalan kepada SYM Taiwan mengenai rasa geggaran enjin yang ketara terutamanya di handle skuter berkenaan.

Menurutnya lagi, wakil dari SYM memaklumkan kepadanya bahawa mereka sedar akan masalah itu dan sedang berusaha\mengambil langkah untuk mengurangkan gegaran yang dirasa kepada vesi skuter yang bakal diedarkan ke seluruh dunia nanti.

MRM telah meneliti getah bush yang dikatakan bermasalah itu dan mendapati ia lebih 'lembut' sikit berbanding SYM VTS 200. Adakah kemungkinan jurutera di SYM telah mereka dan menggunakan komposisi getah bush yang lebih lembut untuk menangani masalah getaran enjin ketara yang disebut oleh wartawan berkenaan?

MRM berpendapat ia tidak mustahil memandangkan masalah berkaitan bush itu mula timbul di sini. Faktor cara penunggangan, keadaan cuaca, keadaan jalan juga mungkin antara sebab penggunaan bush yang dipilih tidak sesuai atau tidak tahan di negara ini.

Perlu diingatkan juga, rekaan struktur frame dan enjin menyaksikan komponen enjin, swing arm, ekzos dan CVT case skuter jenis maxsym ini adalah membentuk kepada SATU unit berkait yang disokong oleh casis melalui penggunaan mounting.

Berbanding dengan rekaan seperti Gilera atau Tmax sebagai contoh, setiap komponen yang dinyatakan tidak digabung sebagai satu unit dan memiliki rekaan free swivel swing arm ..hanya bahagian enjin dan ekzos saja berfungsi sebagai satu unit.

Jadi secara teorinya, mounting design seperti Maxsym mempunyai beban yang lebih berbanding model lain yang disebut

Seperti yang lazimnya, berdasarkan pengalaman lalu, faktor yang sama juga sering menyebabkan komponen-komponen tertentu pada model-model SYM di Malaysia menghadapi masalah berterusan, contohnya seperti tengkok piping exhaust yang kerap patah yang dihadapi oleh pemilik VTS 200 ataupun screw pengikat swing arm yang mudah patah.

Kesimpulannya, mungkin Mforce Bike Holding a.k.a. SYM Malaysia perlu mencari jalan penyelesaian dengan menggunakan pendekatan 'localisation' yakni menggantikan komponen-komponen berkenaan dengan bahan atau material yang lebih sesuai dengan keadaan cuaca dan geologi di negara ini.

MRM sedang mengambil langkah menukar bahan getah bush yang bermasalah itu dengan bahan Polyutherane yang lebih keras tetapi 'heavy duty' untuk menjalankan kajian dan penilaian sendiri sejauh mana bahan gantian itu lebih baik dari bahan OEM.

Artikel ini akan dikemaskini suatu masa kelak untuk menilai keberkesanan serta ketepatan teori yang diketengahkan oleh MRM.


Tuesday, 9 April 2013

D.I.Y. - LED Day Running Light


Antara ciri-ciri unik ketrampilan skuter Maxsym ini adalah lampu day running light LEDnya..Dengan kombinasi sepasang lampu projector dan lampu LED, sememangnya mentrampilkan reka bentuk yang moden dan menarik.



Baru-baru ini, MRM cuba mempelbagaikan penampilan lampu LED berkenaan dengan mengubah warna lampu asal LED kepada beberapa kombinasi warna lain. Di bawah inilah hasilnya.







Untuk menukar warna lampu LED berkenaan sebenarnya amat mudah. Berbanding dengan model VTS atau Evo yang digam menggunakan silicon seal, komponen lampu Maxsym boleh dibuka dan dipasang menggunakan screw..



Bahagian komponen LED juga boleh dileraikan dengan membuka tiga screw yang diikat kepada komponen frame lampu utama itu sendiri.





Untuk mengubah dengan D.I.Y. , anda memerlukan soldering kit, mentol lampu LED yang biasanya boleh didapati di kedai-kedai elektronik dan sedikit kesabaran serta pengetahuan asas elektronik.



Selepas membuka coverset dan membuka cover belakang lampu utama, anda perlu membuka tiga screw untuk mengeluarkan komponen LED itu.





Kemudian, dengan menggunakan soldering kit, tanggalkan lampu LED yang hendak ditukar. Bersihkan dulu permukaan papan litar LED dan kemudian solder lampu LED baru yang anda pilih.






Pastikan arah pattern positive dan negative.

Pasang balik dan nikmatilah hasil kerja D.I.Y. anda.

Isu Meter - Perkembangan Terkini


MRM ingin memohon maaf kepada semua pengunjung kerana agak lama tidak mengemaskini dengan bahan baru dalam blog ini. Akhir-akhir ini, banyak kerja tertangguh yang perlu diselesaikan.

Apapun, perkembangan terbaru mengenai kemelut meter 'bengong' skuter Maxsym yang diedarkan oleh Mforce Bike Holdings Sdn Bhd nampaknya semakin membara. MRM difahamkan lebih 40 aduan rasmi telah difailkan di Kementerian Pengguna Dalam Negeri Kedai dan Koperasi (KPDNKK) mengenai isu berkenaan.

Dalam hal ini, MRM mengambil sikap berpegang teguh kepada prinsip dan menyokong usaha kumpulan pembeli berkenaan. Tiada timbul soal, "Dah tolong settlekan claim warranty pun masih nak mengadu pasal meter dan sebagainya..."



Ayat di atas antara kenyataan yang diterima oleh  beberapa pemilik maxsym dari beberapa individu kakitangan syarikat itu yang telah dimaklumkan kepada MRM.

Sayugia diingatkan...urusan claim waranti tu sememangnya sudah menjadi hak pengguna dan syarikat berkenaan wajib menunaikannya. Soal claim warranty dan tuntutan supaya diperbetulkan masalah speedometer adalah dua perkara yang BERBEZA.

Walaubagaimanapun, MRM masih menaruh harapan isu ini dapat diselesaikan dengan sebaik-baiknya, walaupun Mforce beberapa kali cuba mengalihkan 'tiang gol' untuk mengelak berhadapan dengan pengguna (pemilik Maxsym) berhubung perkara berkaitan.

Tuesday, 2 April 2013

D.I.Y. Tukar Minyak Enjin oleh Azwan


Saudara Azwan dari Kluang Johor mengirimkan email besertakan bahan artilkel panduan untuk menukar minyak enjin, Oil Filter dan membersihkan air filter untuk dikongsi bersama dengan pemilik Maxsym lain.
MRM merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada beliau.

Selamat mencuba

Sharing is caring jom kita share kaedah servis/ tukar minyak enjin Maxsym. 
Nak share kat fb panjang sangat.



Peralatan diperlukan:
Sebuah Maxsym ;p





Minyak enjin 2 liter, filter cartridge (setiap 10K km), spanar 8mm, 17mm, 23mm, screwdriver, dll.




Mula2, persediaan tempat;




Buka getah alas kaki sebelah kiri (atas bawah)



Buka 2 skru pada lantai


Buka skru dekat footrest belakang



Buka 1 skru pada lantai atas (tempat kita selalu lunjur kaki)


Buka 1 skru tepi radiator. Yang bawah je. Yang atas tak payah.



Perlahan2 cabut coverset bawah tu. Kena tarik dari tengah ke belakang. Awas jangan ada clip patah.





Buka cover CVT (4 skru) saiz 8mm



Nampak dah tempat oil filter cartridge



Buka penutup isi minyak, drain plug, dan biarkan minyak lama keluar. Tadah bebaik.



Sambil2 tunggu minyak turun, bole buka air filter dan tembak angin / ketuk. ada 6 skru.


Bila minyak dah turun semua, buka cover mesh filter menggunakan spanar box 23. Bersihkan mesh.




Buka cover filter cartridge (3 skru).



Filter yang lama vs yang baru



Bersihkan semua, masukkan filter cartridge baru, pasang semula filter mesh, drain plug, masukkan minyak baru 1.9 liter. 


Pasang balik sumer cover.

Friday, 29 March 2013

Itu Ini, Begitu Begini - Sorotan Mingguan Maxsym di sana sini



Aduhai TBW 2013

Dah sebulan Terengganu Bike Week 2013 berlalu, memang sambutannya begitu hangat sekali. Ribuan bikers dari seluruh pesuk negara dan luar negara telah membanjiri Dataran Pantai Batu Buruk sepanjang dua hari program berkenaan berlangsung.

Namun, yang tidak senang didengar pulak, rungutan daripada sebilangan besar bikers sendiri yang mengadu tidak dapat barangan goodies seperti key kepala dan sarung tangan seperti dijanjikan. Dengar khabar juga bukan kecil bilangannya tetapi ratusan.



Aduhai, macamana boleh jadi begini wahai penganjur TBW 2013? Adakah anda semua juga dijangkiti demam PRU menabur janji sana-sini?

Ni perkara serius dan ia benar-benar berlaku sebab, MRM sendiri dengan beberapa bikers Maxsym lain juga mengalami situasi yang sama dan dijanjikan barangan yang sama. Buat apa penganjur beria-ia mengambil butiran seperti alamat lah, no telefon lah dan berliur mulut janji, " nanti selewat-lewatnya minggu depan, kami poskan barangan itu," ...habuk pun tiada.



Maka tidak menghairankan MRM lah jika TBW 2014 di dataran Pantai Batu Buruk tahun depan akan sunyi sepi tanpa kehadiran ribuan bikers jika penganjur program dah pandai klentong

Meter oh Meter

Rasanya selepas artikel yang disiarkan MRM baru-baru ini, ramai pemilik Maxsym tertunggu-tunggu maklum balas dari Mforce Bikes Holding Sdn Bhd. Melalui artikel berkenaan, syarikat terbabit sebenarnya sudah tiada alasan lagi untuk cuba menepis aduan dan rasa tidak puashati pemilik Maxsym.



Mereka tidak boleh lagi gunakan alasan tiada peruntukan undang-undang menetapkan kalibrasi kelajuan sesuatu speedometer sebab sudah terbongkar, tindakan 'pandai' mereka sendiri meminta SYM TAIWAN mengubah angka kelajuan pada pemukan papan speedometer tu menjerat leher mereka sendiri.

Dengar khabar juga Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) juga telah menerima puluhan aduan dari pemilik Maxsym berkaitan isu itu.

Yang peliknya, sikap Mforce yang masih diam membisu seolah-olah sudah hilang punca tidak tahu apa yang nak diberikan sebagai alasan.

Ada website sendiri pun tidak boleh dimanfaatkan sepenuhnya untuk menyiarkan sebagai contoh, Notis mengenai isu meter berkenaan dengan sekurang-kurangnya nyatakan pendirian atau status kemajuan proses penukaran meter berkenaan.....atau mungkinkah apa yang diterangkan kepada seorang dua pemilik Maxsym yang secara peribadi telah ke Alma di Bukit mertajam untuk bertanyakan mengenai perkembangan isu meter itu hanya sebagai 'damage control' atau untuk menyedapkan (menipu?) hati mereka saja?

Kita tunggu perkembangan selanjutnya

D.I.Y. LED Day Running Light

MRM telah mengadakan sesi DIY baru-baru ini, mengubah warna lampu LED dari putih ke warna Kuning (amber) . Salah satu sebab MRM mengubah warna lampu berkenaan adalah kerana MRM berpendapat menubah suai atau menambah runnning light menggunakan lampu signal sedia ada akan membebankan bateri dan rectifier untuk jangkamasa panjang.




Tunggu kemaskininya, MRM akan membincangkan dan menunjukkan panduan secara terperinci pengubahan lampu berkenaan melalui D.I.Y



Friday, 22 March 2013

Alternatif Penyelesian Isu Meter Untuk Mforce


Baru-baru ini, MRM ada menyiarkan artikel berkaitan aduan yang dibuat oleh pemilik Maxsym kepada KPDNKK berhubung isu meter.

Sebelum MRM teruskan dengan lebih khusus lagi, pengunjung boleh merujuk kepada artikel berkaitan sebelum ini di sini dan di sini.

MRM juga ingin memaklumkan bahawa pada Oktober 2012 lalu, MRM dan sekumpulan pemilik Sym Maxsym ada mengunjungi ibupejabat Mforce Bike Holding yakni pengilang pemasang bagi Sym Malaysia dan telah secara rasmi menyerahkan memorandum kepada wakil Mforce dan meminta jasa baik Mforce untuk memperbetulkan dan seterusnya menggantikan meter yang dipasang mengikut spefikasi yang ditetapkan SENDIRI oleh Mforce kepada meter asal mengikut spefikasi SYM.



Ketika itu, kami diberikan alasan bahawa tiada piawaian khusus di negara ini berkaitan kalibrasi kelajuan meter bagi semua kenderaan di Malaysia.

Bagaimanapun, kami telah menerangkan kepada wakil syarikat terbabit, alasan piawaian yang diberikan tidak boleh diguna-pakai kerana isu utama yang menyebabkan masalah bacaan meter tidak tepatt adalah tindakan Mforce mengubah sukatan angka indikasi kelajuan pada meter Maxsym.



Lanjutan daripada pertemuan terbabit, wakil Mforce telah memberikan jaminan pada kami bahawa mereka akan menyelesaikan isu berkenaan dan terlebih dahulu akan mendapatkan maklum balas dari pihak principal manufacturer, iaitu SYM Taiwan untuk tindakan selanjutnya. Itu pada Oktober tahun lalu.

Beberapa bulan selepas itu sehingga bulan Februari lalu,  MRM telah membuat beberapa kunjungan ke kilang Mforce (SYM Malaysia) di Alma untuk mendapatkan perkembangan terkini berhubung isu meter berkenaan. Jawapan yang diiterima adalah sama - Quote "Kami masih menunggu makumbalas dari Taiwan...." end quote.

MRM juga telah diberikan beberapa meter yang dikatakan spec dari Europe dan UK untuk diuji, namun hasilnya masih sama : iaitu paparan angka indikasi yang tidak masuk akal (kelajuan maksimum 220kmh) berbanding 180kmh bagi spefikasi standard.

MRM juga telah menjalankan penyelidikan sendiri dan mendapati tidak wujud meter yang dikatakan 'UK spec' atau 'Europe spec' yang mempunyai angka indikasi kelajuan sehingga 220kmh - semuanya spefikasi standard iaitu 180kmh kecuali spefikasi meter di negara ini saja, 220kmh.

Bagi orang kuat-orang kuat Mforce, jika anda membaca artikel ini, begini sahaja lah....MRM memberikan anda jalan penyelesaian alternatif yang mudah, murah dan efektif. Bagaimana??? Teruskan membaca di bawah.


Pertama, sebenarnya tidak ada beza kalibrasi bagi menetapkan kelajuan pada meter spefikasi Malaysia dan mana-mana meter spefikasi yang dikeluarkan oleh SYM Taiwan. MRM telah pun menjalankan kaji selidik dan membuat perbandingan dengan meter Maxsym yang diedarkan di Singapura (Max 180kmh). Semua komponennya sama . Tidak ada masalah meter ringan sebenarnya. Lihat gambar di bawah.






Apa yang membezakan dan memberikan kesimpulan oleh pemilik-pemilik maxsym serta pihak-pihak lain bahawa meter Maxsym ringan ialah tindakan Mforce sendiri meminta principal (SYM Taiwan) mengubah papan pemuka meter dari asal 180kmh kepada 220kmh.



Lihat gambar perbezaan kelajuan  antara papan pemuka 180kmh asal dengan papan pemuka 220kmh Mforce. Lihat juga garisan penanda perbezaan yang tercatat. MRM rasa tidak perlu dapatkan khidmat pakar automotif ataupun jurutera ataupun maklum balas dari SYM Taiwan sendiri kerana puncanya adalah jelas dan jalan penyelesaiannya juga adalah jelas.

1- Mforce tidak perlu guna alasan mendapatkan maklumbalas dari pihak Taiwan untuk tidakan seterusnya atau proses 're-calibration' kerana TIDAK ADA proses 'recalibration' yang diperlukan
2- Mforce hanya perlu melaksanakan inisiatif notis 'recall' kepada pemilik Maxsym sedia ada dan hanya menggantikan papan pemuka (face plate) asal 180kmh  sahaja, jadi maknanya...tidak perlulah nak ganti seluruh komponen meter berkenaan. Jalan penyelesaian ini rasanya mudah dan murah.

Tetapkan saja masa dan MRM berpendapat pemilik Maxsym tidak bermasalah untuk diletakkan dalam waiting list sehinga giliran mereka ke SC untuk menukar papan pemuka asal yang dicadangkan.

Bola di kaki anda sekarang Mforce!

Thursday, 21 March 2013

Minyak Enjin


Jika anda jenis yang tidak berapa ambil berat tentang penjagaan skuter anda, perkara yang paling mudah ialah sekurang-kurangnya ambil berat tentang minyak enjin skuter anda. Jika ia dipantau dan diselenggara mengikut jadual berkala yang ditetapkan dan kandungan minyak enjin yang disyorkan, insyaalah enjin skuter Maxsym anda akan tahan lama sekaligus berkemungkinan juga mengelakkan sebarang kerosakan yang akan menelan belanja kos yang tinggi.

If you are not the type of rider who are very particular in maintaining your scooter, the least effort that it will have on you is to make sure it has the proper  engine oil and changed at the proper intervals. This norm  will go a long way  prolonging the life of your scooter and avoiding breakdowns and costly repairs.



Seperti yang diketahui, enjin Maxsym menggunakan minyak enjin 4 lejang dan ia melindungi komponen enjin disamping mengurangkan geseran (friction) dan pada jangka masa tertentu, minyak enjin berkenaan akan menjadi 'kotor' dan mula mengandungi bahan-bahan sisa yang dihasilkan dari geseran. Sehubungan itu, minyak enjin perlu ditukar mengikuta jadual berkala seperti yang disyorkan oleh pengilang.

Walaupun disyorkan penukaran minyak enjin dibuat mengikut jadual berkala yang ditetapkan, ada kalanya keadaan penunggangan yang agak lasak, haba yang tinggi dan juga debu atau habuk akan memendekkan jadual berkala untuk menukar minyak enjin berkenaan.

Cara yang mudah ialah dengan menetapkan jadual berkala penukaran minyak enjin Maxsym anda berlandaskan cara penunggangan anda, faktor keadaan jalan dan jarak perjalanan harian.

Jika anda kerapa menunggang secara 'lasak' dan merangkumi jarak melebihi 100km sehari, tidak menjadi kesalahan untuk memendekkan tempoh penukaran minyak enjin yang disyorkan kerana kesan jangka panjangnya, rutin sedemikian akan membantu mengekalkan prestasi disamping memanjangkan jangka hayat enjin.



As you know, engine oil circulates in the engine to provide lubrication to the metal on metal surfaces. This helps to reduce friction and in the process, it gradually collects impurities and breaks down and therefore must be changed at periodic intervals as required or suggested by the manufacturer.

Having said that, sometimes, harsh conditions such as excessive heat, dust, etc, will also shorten the intervals between oil changes and it does not hurt if you shortened the oil change intervals by doing it more frequently – this is cheap insurance and your scooter will love you for it.



Banyak perbahasan di sana-sini berkaitan jenama minyak enjin yang terbaik untuk suter tertentu.

Bagaimanapun, pada asasnya yang perlu kita tetapkan adalah gred minyak enjin yang betul, yakni bagi skuter Maxsym ialah 10W 40. Keduanya, ada pelbagai jenis minyak enjin sebagai contoh minyak berasaskan sintetik atau minyak enjin biasa mahupun minyak enjin berprestasi tinggi yang lazimnya digunakan untuk perlumbaan.

Anda juga dinasihatkan jangan mengamalkan tabiat menokok tambah minyak enjin di enjin anda menggunakan jenama berbeza ataupun jenis berbeza. contoh..menambah minyak enjin jenis biasa ke dalam enjin yang terlebih dahulu diisi denganminyak enjin sintetik.

Tetapkan hanya satu jenama piihan anda dan kekalkan penggunaan jenama yang dipilih dan jika anda membuat keputusan mahu menukar pada jenis jenama lain, pastikan ia dilakukan seiring dengan jadual untuk menukar oil filter sekali.

There is a lot of debate about which is the best type of engine oil for a particular scooter. The rule of thumb is, make sure the oil is the correct grade as specified in your owner’s manual. Then there are synthetics,, non-synthetic, and performance race engine oils.

In general, you should not mix and match the types of oil in your engine – for example, don’t top up a synthetically filled scooter with a non synthetic. Get a good brand and stick with that brand and type until the next oil change when you may decide to make a switch and try to do it simultaneously when it's time to replace the oil filter.