Wednesday 27 February 2013

Penyelengaraan Berskala Engine Oil Strainer


Ada dua perkara yang hendak dibincang bagi posting kali ini.

Pertama, menyelenggara engine oil strainer Maxsym anda dan kedua, mengatasi masalah kesan minyak enjin di sekitar bahagian bawah block enjin.



Oleh itu, elok kita mulakan dengan apakah itu 'Engine Oil Strainer'?

Engine oil strainer bertindak sebagai filter saringan tahap kedua bagi memastikan pengaliran minyak enjin ke setiap bahagian enjin Maxsym anda tidak dicemari dengan bahan kotoran ataupun kandungan asing.

Seperti yang diketahui, enjin maxsym mempunyai komponen Oil Filter, fungsinya ialah untuk menapis atau menyaring minyak enjin supaya minyak berkenaan bersih daripada sebarang pencemaran atau kotoran kandungan asing.

Tujuannya adalah supaya enjin Maxsym anda beroperasi pada tahap optimum dan sistem pelinciran enjin juga sempurna.

Seperti kebanyakan enjin motorsikal atau skuter berkapisiti besar, Maxsym jua mempunyai komponen tambahan iaitu Engine Oil Strainer yang bertindak sebagai komponen saringan minyak tahap kedua menyaring sebarang kandungan asing atau pencemaran minyak yang terlepas dari penapisan oil filter.

Kesimpulannya, fungsi Engine Oil Strainer terbabit tidak kurang juga penting seperti Oil Filter dan perlu diselenggara pada waktu tertentu.

Mengikut jadual berskala, masa yang terbaik untuk membuka, memeriksa dan membersihkan oil strainer pada Maxsym anda ialah antara setiap 15,000km hingga 20,000km.

Oil strainer ini terletak di bahagian bawah block enjin.



Anda perlu menggunakan wrench untuk membukanya

Kemudian bersihkan sebarang kotoran pada jaring filter menggunakan petrol




Antara sebab permukaan bahagian bawah enjin dipenuhi kesan minyak hitam adalah seal getah O-ring oils strainer yang sudah mengembang.

Anda hanya perlu menggantikannya dengan jenis yang sama ataupun getah seal yang lebih tebal diameter



Pasangkan balik dan pastikan getah seal O-ring pada oil strainer berkenaan tidak terlipat atau berkedudukan songsang.



Ketatkan balik screw oil strainer menggunakan Torque wrench

Mitos Penggunaan Minyak Enjin kereta



Trend masakini di kalangan pemilik motorsikal atau skuter adalah menggunakan minyak enjin kereta menggantikan minyak enjin motorsikal. Pelbagai teori, alasan dan juga anggapan diketengahkan oleh mereka yang menggunakan minyak enjin kereta ini namun kesimpulannnya hanya satu saja, yakni penjimatan kos.

Jika hendak dibahaskan amaln penggunaan minyak enjin kereta ini, tidak akan ada kesudahannya. Ada yang menyatakan bahawa sememangnya minyak enjin kereta tidak sesuai untuk kegunaan enjin motorsikal tapi boleh digunakan pada enjin skuter. 

Alasannya? Kerana enjin motorsikal menggunakan sistem klac, oleh itu aditif 'friction modifiers' yag terdapat dalam minyak enjin kereta boleh menyebabkan simptom 'clutch slippage'. Mereka juga mendakwa skuter mempunyai sistem gear jenis dry clutch CVT maka oleh itu, ia tidak mendatangkan apa-apa kesan pada enjin skuter.





Benarkah?

Hakikatnya:

Pertama, enjin skuter ataupun motorsikal empat lejang yang bisasnya mempunyai RPM kitaran pukulrata 9000 PM memerlukan jauh lebih ketahanan daripada enjin kereta yang biasanya mempunyai kitaran RPM bawah 700o RPM.

Kedua, enjin skuter beroperasi jauh LEBIH panas dan pantas dari enjin kereta sekaligus kemungkinan memiliki ciri kurang keupayaan minyak enjin untuk mengendalikan penyejukan dan melincirkan enjin.

Oleh itu, secara logiknya sudah tentu minyak enjin khusus untuk skuter atau motorsikal dihasilkan secara khusus untuk mengatasi isu-isu yang disebutkan diatas, secara amnya penyejukan dan pelinciran enjin yang mempunyai kitaran RPM yang lebih tinggi.


Mungkin ramai yang tidak tahu, minyak enjin skuter atau motorsikal mempunyai kandungan aditif anti-wear dan anti-scuff serta ketahan ekstrim LIMA kali ganda lebih tinggi berbanding minyak enjin kereta.

Selamatkah gunakan minyak enjin kereta?

Itu soalan subjektif bergantung kepada pendapat individu, namun enjin skuter atau motorsikal yang menggunakan minyak enjin kereta akan berhadapan risiko kekerapan besar menghadapi masalah enjin akibat 'wear and tear' yang mungkin terhasil ekoran prestasi terhad minyak enjin kereta.