Thursday, 21 March 2013

Minyak Enjin


Jika anda jenis yang tidak berapa ambil berat tentang penjagaan skuter anda, perkara yang paling mudah ialah sekurang-kurangnya ambil berat tentang minyak enjin skuter anda. Jika ia dipantau dan diselenggara mengikut jadual berkala yang ditetapkan dan kandungan minyak enjin yang disyorkan, insyaalah enjin skuter Maxsym anda akan tahan lama sekaligus berkemungkinan juga mengelakkan sebarang kerosakan yang akan menelan belanja kos yang tinggi.

If you are not the type of rider who are very particular in maintaining your scooter, the least effort that it will have on you is to make sure it has the proper  engine oil and changed at the proper intervals. This norm  will go a long way  prolonging the life of your scooter and avoiding breakdowns and costly repairs.



Seperti yang diketahui, enjin Maxsym menggunakan minyak enjin 4 lejang dan ia melindungi komponen enjin disamping mengurangkan geseran (friction) dan pada jangka masa tertentu, minyak enjin berkenaan akan menjadi 'kotor' dan mula mengandungi bahan-bahan sisa yang dihasilkan dari geseran. Sehubungan itu, minyak enjin perlu ditukar mengikuta jadual berkala seperti yang disyorkan oleh pengilang.

Walaupun disyorkan penukaran minyak enjin dibuat mengikut jadual berkala yang ditetapkan, ada kalanya keadaan penunggangan yang agak lasak, haba yang tinggi dan juga debu atau habuk akan memendekkan jadual berkala untuk menukar minyak enjin berkenaan.

Cara yang mudah ialah dengan menetapkan jadual berkala penukaran minyak enjin Maxsym anda berlandaskan cara penunggangan anda, faktor keadaan jalan dan jarak perjalanan harian.

Jika anda kerapa menunggang secara 'lasak' dan merangkumi jarak melebihi 100km sehari, tidak menjadi kesalahan untuk memendekkan tempoh penukaran minyak enjin yang disyorkan kerana kesan jangka panjangnya, rutin sedemikian akan membantu mengekalkan prestasi disamping memanjangkan jangka hayat enjin.



As you know, engine oil circulates in the engine to provide lubrication to the metal on metal surfaces. This helps to reduce friction and in the process, it gradually collects impurities and breaks down and therefore must be changed at periodic intervals as required or suggested by the manufacturer.

Having said that, sometimes, harsh conditions such as excessive heat, dust, etc, will also shorten the intervals between oil changes and it does not hurt if you shortened the oil change intervals by doing it more frequently – this is cheap insurance and your scooter will love you for it.



Banyak perbahasan di sana-sini berkaitan jenama minyak enjin yang terbaik untuk suter tertentu.

Bagaimanapun, pada asasnya yang perlu kita tetapkan adalah gred minyak enjin yang betul, yakni bagi skuter Maxsym ialah 10W 40. Keduanya, ada pelbagai jenis minyak enjin sebagai contoh minyak berasaskan sintetik atau minyak enjin biasa mahupun minyak enjin berprestasi tinggi yang lazimnya digunakan untuk perlumbaan.

Anda juga dinasihatkan jangan mengamalkan tabiat menokok tambah minyak enjin di enjin anda menggunakan jenama berbeza ataupun jenis berbeza. contoh..menambah minyak enjin jenis biasa ke dalam enjin yang terlebih dahulu diisi denganminyak enjin sintetik.

Tetapkan hanya satu jenama piihan anda dan kekalkan penggunaan jenama yang dipilih dan jika anda membuat keputusan mahu menukar pada jenis jenama lain, pastikan ia dilakukan seiring dengan jadual untuk menukar oil filter sekali.

There is a lot of debate about which is the best type of engine oil for a particular scooter. The rule of thumb is, make sure the oil is the correct grade as specified in your owner’s manual. Then there are synthetics,, non-synthetic, and performance race engine oils.

In general, you should not mix and match the types of oil in your engine – for example, don’t top up a synthetically filled scooter with a non synthetic. Get a good brand and stick with that brand and type until the next oil change when you may decide to make a switch and try to do it simultaneously when it's time to replace the oil filter.

No comments:

Post a Comment