Thursday, 21 March 2013

Minyak Enjin


Jika anda jenis yang tidak berapa ambil berat tentang penjagaan skuter anda, perkara yang paling mudah ialah sekurang-kurangnya ambil berat tentang minyak enjin skuter anda. Jika ia dipantau dan diselenggara mengikut jadual berkala yang ditetapkan dan kandungan minyak enjin yang disyorkan, insyaalah enjin skuter Maxsym anda akan tahan lama sekaligus berkemungkinan juga mengelakkan sebarang kerosakan yang akan menelan belanja kos yang tinggi.

If you are not the type of rider who are very particular in maintaining your scooter, the least effort that it will have on you is to make sure it has the proper  engine oil and changed at the proper intervals. This norm  will go a long way  prolonging the life of your scooter and avoiding breakdowns and costly repairs.



Seperti yang diketahui, enjin Maxsym menggunakan minyak enjin 4 lejang dan ia melindungi komponen enjin disamping mengurangkan geseran (friction) dan pada jangka masa tertentu, minyak enjin berkenaan akan menjadi 'kotor' dan mula mengandungi bahan-bahan sisa yang dihasilkan dari geseran. Sehubungan itu, minyak enjin perlu ditukar mengikuta jadual berkala seperti yang disyorkan oleh pengilang.

Walaupun disyorkan penukaran minyak enjin dibuat mengikut jadual berkala yang ditetapkan, ada kalanya keadaan penunggangan yang agak lasak, haba yang tinggi dan juga debu atau habuk akan memendekkan jadual berkala untuk menukar minyak enjin berkenaan.

Cara yang mudah ialah dengan menetapkan jadual berkala penukaran minyak enjin Maxsym anda berlandaskan cara penunggangan anda, faktor keadaan jalan dan jarak perjalanan harian.

Jika anda kerapa menunggang secara 'lasak' dan merangkumi jarak melebihi 100km sehari, tidak menjadi kesalahan untuk memendekkan tempoh penukaran minyak enjin yang disyorkan kerana kesan jangka panjangnya, rutin sedemikian akan membantu mengekalkan prestasi disamping memanjangkan jangka hayat enjin.



As you know, engine oil circulates in the engine to provide lubrication to the metal on metal surfaces. This helps to reduce friction and in the process, it gradually collects impurities and breaks down and therefore must be changed at periodic intervals as required or suggested by the manufacturer.

Having said that, sometimes, harsh conditions such as excessive heat, dust, etc, will also shorten the intervals between oil changes and it does not hurt if you shortened the oil change intervals by doing it more frequently – this is cheap insurance and your scooter will love you for it.



Banyak perbahasan di sana-sini berkaitan jenama minyak enjin yang terbaik untuk suter tertentu.

Bagaimanapun, pada asasnya yang perlu kita tetapkan adalah gred minyak enjin yang betul, yakni bagi skuter Maxsym ialah 10W 40. Keduanya, ada pelbagai jenis minyak enjin sebagai contoh minyak berasaskan sintetik atau minyak enjin biasa mahupun minyak enjin berprestasi tinggi yang lazimnya digunakan untuk perlumbaan.

Anda juga dinasihatkan jangan mengamalkan tabiat menokok tambah minyak enjin di enjin anda menggunakan jenama berbeza ataupun jenis berbeza. contoh..menambah minyak enjin jenis biasa ke dalam enjin yang terlebih dahulu diisi denganminyak enjin sintetik.

Tetapkan hanya satu jenama piihan anda dan kekalkan penggunaan jenama yang dipilih dan jika anda membuat keputusan mahu menukar pada jenis jenama lain, pastikan ia dilakukan seiring dengan jadual untuk menukar oil filter sekali.

There is a lot of debate about which is the best type of engine oil for a particular scooter. The rule of thumb is, make sure the oil is the correct grade as specified in your owner’s manual. Then there are synthetics,, non-synthetic, and performance race engine oils.

In general, you should not mix and match the types of oil in your engine – for example, don’t top up a synthetically filled scooter with a non synthetic. Get a good brand and stick with that brand and type until the next oil change when you may decide to make a switch and try to do it simultaneously when it's time to replace the oil filter.

Wednesday, 20 March 2013

Langkawi International Big Bike Fiesta 2013


Satu lagi program gemilang khusus untuk semua pemilik dan peminat motosikal dan skuter akan berlangsung di negara ini pada penghujung Mei depan.



Langkawi International Big Bike Fiesta 2013 (LIBBF 2013) akan berlangsung bermula 24hb Mei sehingga 26hb Mei ini di Pantai Cenang, Langkawi.

Pelbagai program telah diatur oleh pihak penganjur seperti Pelancaran Produk; Lagak Ngeri; Fiesta Muzikal; Fiesta Makanan; Sunset Ride dan pelbagai acara menariklain sepanjang tiga hari program berkenaan diadakan di Pulau Langkawi.

Sehubungan itu, MRM menerima emel dari Kelab Skuter dan motosikal 1 SMBC menawarkan pakej kepada peminat atau pemilik mototsikal dan skuter SYM yang berminat untuk menyertai program berkenaan.

Wakil dari 1SMBC, Saudara Azari Aziz memaklumkan bahawa pihaknya mengenakan bayaran RM245 dan bayaran tersebut merangkumi

- penginapan 3 hari 2 malam di Hotel Asiana
- bayaran pendaftaran
- tiket pengankutan kenderaan pergi\balik

Bagi yang berminat, boleh menghubungi beliau melalui no telefon mudah alih: 0194780224 atau emel: azariaziz@gmail.com

Monday, 18 March 2013

Hi-Lo


Beberapa hari yang lalu, Maxsym MRM mengadapi masalah dengan lampu utamanya. Didapati sistem shutter Hi-Lo bagi lampu sebelah kanan sudah tidak berfungsi manakala pancaran kedua-dua lampu pula tidak sekata



MRM membuat keputusan untuk pergi ke salah sebuah kedai yang berstatus 'Authorised Service Center' untuk mendapat kepastian punca sistem shutter Hi-Lo terbabit gagal berfungsi dan mendapat berita yang tidak berapa gembira apabila dimaklumkan oleh mekanik yang melakukan pemeriksaan keatas lampu berkenaan bahawa ia telah rosak dan perlu diganti.

Harga alat ganti bagi komponen berkenaan pula bukanlah murah,  iaitu RM822 bagi satu unit (bukan satu SET), maka MRM pun mengambil keputusan untuk membiarkan dulu dan pulang.



Namun dalam perjalanan pulang, MRM terfikir pulak, " bagaimana jika kerosakan itu bukan pada unit lampu itu sendiri dan mungkinkah bahagian yang rosak berkenaan boleh diperiksa dengan lebih terperinci dan dibaiki?"

MRM, kemudian mengubah destinasi dan menghal;a ke Maju Motor Racing di Sek 16 Shah Alam bertujuan untuk menggunakan peralatan bengkel terbabit untuk membuka dan seterusnya membaraikan komponen lampu berkenaan.





Seperti yang dijangka, selepas membaraikan lampu kanan yang bermasalah itu, satu persatu komponen berkaitan termasuk magnetic coil  yang menggerakkan kerangka shutter Hi-Lo berkenaan diuji dan diperiksa, hasilnya adalah penemuan kegagalan shutter Hi-Lo untuk berfungsi disebabkan penyambung frame yang menggerakkan shutter berkenaan telah tertanggal.

Setelah membetulkan masalah itu, dan diuji....suksess!! shutter kembali berfungsi seperti normal.



Moral kepada pengalaman ini adalah, adakalanya kita tidak perlu menerima bulat-bulat kesimpulan atau pendapat seseorang mekanik dan kita kadang kala perlu berfikir diluar kotak untuk menyelesaikan masalah itu

A few days ago, my Maxsym faced with a problem related to the Hi-Lo shutter mechanism. It seems that the light projection of projector type headlamp was not even and the left projection is abnormally too high.

So I decided to drop by at an authorised service centre in Kuala Lumpur to have it checked and also rectified.

I was informed by the service personnel who made the inspection that my Maxsym's left headlamp is damaged and needs to be replaced. The quoted price for one unit of the main headlamp (not one SET, mind you) is RM822. It was expensive so I made the decision to let it be for the moment and replace it later when I have the budget.

Anyway, during the ride headingto home, it strucked me , "what if I dissamble the unit for in depth inspection and see for my self the source of the problem..what if it can be fixed?"

I then head for Maju Motor Racing at Section 16, Shah Alam with the intention to make use of the workshop's tools to dismantle the component. A detailed inspection was carried out and every single component including the magnetic coil that activates the Hi-lo shutter was inspected and tested. 

After identifying the source of the problem, it was the single arm pin that connect the mechanism from the shutter to the magnetic coil was detached and lodged itself between the spring. After carefully assembling it back and sprayed it with WD 40, hey presto!! it worked.

So, the moral of the story is...sometime you need not take it word by word what some service personel would tell you of his diagnosis and conclusion. Sometime, we do need to think out of the box to solve certain problems  

Sunday, 17 March 2013

D.I.Y. - Ganti Washer Getah Windshield


Bagi yang sudah menggunakan Maxsym lebih dari lima atau enam bulan, ada masanya kita boleh dengar bunyi geseran seperti ada yang longgar di sekitar meter atau compartment depan. Lazimnya, kita berkesimpulan ada komponen yang longgar di bahagian dalam coverset. Bunyi demikian begitu ketara sekali apabila Maxsym bergerak dari statik dan memecut ke kelajuan tertentu.

Sebenarnya, punca bunyi berkenaan bukan dari bahagian yang difikirkan tetapi dari visor windshield.

Windshield Maxsym diikat ketatkan melalui enam batang screw dan bagi setiap lubang ada washer besi dan juga washer getah. Biasanya selepas tempoh tertentu, washer getah berkenaan akan mengeras atas beberapa faktor seperti terdedah kepada cuaca dan seterusnya terkoyak atau mengecut sekaligus menyebabkan screw pengikat berkenaan longgar dan menerbitkan bunyi ala geseran atau gegaran yang tidak berapa disenangi.

Anda boleh mengatasi masalah ini sendiri melalui kaedah D.I,.Y. namun terlebih dahulu anda perlu  membeli alat ganti washer getah berkenaan di service centre dengan harga RM12 untuk satu set enam washer getah

Anda perlu membuka cover palstic garnish windshield berkenaan dan kemudiannya membuka enam screw yang disebutkan tadi.



Kemudian tanggalkan washer getah yang telah rosak samada mengumpilnya menggunakan screw driver ataupun playar.





Masukkan balik washer getah baru dan pasang balik komponen windshield berkenaan.




Langkah pilihan tambahan yang boleh dilakukan untuk memanjangkan jangka hayat washer getah berkenaan ialah dengan menambah lapik washer getah tambahan seperti gambar di bawah.




Washer tambahan itu sebenarnya mudah didapati di kedai-kedai Harfware ataupun kedai D.I.Y.

Lekatkan atau lapikkan dulu washer tambahan berkenaan dan kemudiannya pasang balik windshield.

Apabila mengetatkan balik screw pada lubang windshield berkenaan, jangan mengikat terlalu ketat kerana ia boleh menyebabkan keretakan kepada mounting hole di windshield berkenaan.

Selamat Mencuba


Those who have owned a Maxsym for more than five months or above may have experienced some irritating noise due to vibrations from the meter cluster or front compartment area. Normally we would assume that the irritating sound eminates from the inner xover set area. The sound is also very pronounced when you are accelerating from standstill up to a certain speed.

That irritating sound actually came from the visor windshield mounting.

Maxsym visor windshield is secured by six nuts with a cylindrical washer and rubber mountings. Narmally after certain period, the rubber mounting becomes hardened and started to tear off or shrunk due to various factors such as being exposed to weather conditions hence resulting the the metal washer on the mounting screw becoming loose.

You can fix this problem by D.I,.Y, but first you need to purchased the set consisting of six rubber mounting replacement parts from your local service service and parts dealer.

First dismatle the plastic garnish cover by unscrewing two screws located under the cover and then unscrew the six nuts that fasten the windshiel to the metal frame.

Then removed the damaged rubber mountings by using a screw driver or a plyer and insert the new ones, and install it back.

Alternatively, you can also add extra rubber mountings or washer to extend the rubber mountings life span. Those rubber washer are easily obtainable at you local hardware or D.I.Y. store.

Place the rubber washer on top of the screw holes at the metal frame, then install the visor windshield and fasten back the nuts.

Be extra carefull not to over tighten the nuts with excessive force as it can damage for instance cracked the plastic mounting holes on the windshield. 

Saturday, 16 March 2013

Spark Plug


Carta di bawah secara ringkas memberikan anda petunjuk bagaimana untuk memahami atau mengenal pasti keadaan palam pencucuh yang berkaitan dengan tahap efisyen sistem pembakaran bahanapi enjin anda. Lazimnya sesebuah palam pencucuh itu disyor untuk ditukar selepas 20,000km ( bergantung pada keadaan)

The Chart below roughly gives you the info on how to determine your spark plug condition which is relevant to the fuel engine combustion. Normally it is reccommended to replace it after 20,000km or more





HID kit


Sistem dwi lampu Maxsym sememangnya sudah cukup terang, tetapi adakalanya ada juga pemilik Maxsym yang memasang mentol HID untuk memberikan pancaran lampu yang optimum.




Pemasangan assesori ini biasanya menggunakan mentol jenis 4300K yang memancarkan cahaya lampu tinta kekuningan sedikit tetapi jelas lebih terang daripada lampu OEM berbanding dengan 6000K yang memancarkan pancaran putih dan boleh menyilaukan mata.




Komponen sistem HID terdiri daripada mentoll HID sendiri dan juga Ballast kit. Sebenarnya ada pelbagai jenis lampu HID kit di pasaran, dari yang asas hinggalah jenama premium seperti Bosch atau Philips.

Jenama yang murah dan menjadi pilihan majorit pula biasanya dibuat dari China atau Taiwan. Pemasangan HID kit ini juga biasanya adalah plug n Play dan Maxsym menggunakan mentol jenis H1.


Wednesday, 13 March 2013

Selamat Datang Forum Maxsym Portugal


Admin bagi pihak MRM berasa sukacita unuk mengumumkan bahawa blog ini telah memeterai jalinan kerjasama dengan Forum Maxsym Portugal. Anda boleh mengakses forum terbabit dengan mengklik Logo di sebelah kiri blog ini. Admin juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Datang kepada  Forum Maxsym Portugal. Moga kita bersama-sama dapat berkongsi maklumat dan pandangan berkaitan Maxsym untuk manfaat semua.



On behalf of MRM, Admin would like to announce the partnership with Forum Maxsym Portugal. Visitors to this blog can click on the Logo provided on the left navigation box of this blog. Admin would also like to wish "Selamat datang" to Forum Maxsym Portugal. MRM hoped that all Maxsym owners from both end of the world would benefit the partnership to share informations, views and experiences.

Tips 101 - Belting Maxsym



Antara igauan ngeri bagi seseorang penunggang skuter adalah apabila terkandas disebabkan belting sistem cvt yang putus lebih-lebih lagi jika skuter berkenaan adalah seperti Maxsym seberat 240kg. Memang boleh dikatakan mustahil bagi penunggang untuk menolak skuter berkenaan apatah lagi dalam sesuatu kes, melakukan secara D.I.Y untuk mengganti belt yang terputus.

Dalam pada itu, penunggang juga menghadapi risiko kebarangkalian belt yang putus itu boleh terbelit sehingga merosakkan sistem CVT terutamanya kepada drive face atau variator.



Kali ini, MRM akan memberikan tip bagaimana untuk mengaggak secara kasar dan bila akan timbul tanda-tanda belting berkenaan sudah menghampiri akhir jangka hayatnya.

Jika mengikut panduan atau syor yang ditetapkan oleh pengilang, penukaran belting bagi skuter Maxsym adalah pada 15,000km, bagaimanapun jika penunggang sentiasa menunggang dengan cermat , jangka hayat belting berkenaan boleh dilanjutkan sehingga antara 20,000-25,000km.



Untuk melakukannya, cara yang terbaik dan selamat ialah ketika menghampiri jangka hayat 15,000km seperti yang disyorkan pengilang, anda wajar menservis CVT anda dan dapatkan rumusan daripada mekanik samada belting berkenaan masih boleh digunakan atau sebaliknya.

Jika masih boleh digunakan, selepas 2,000-3,000km, anda perlu membawa Maxsym anda ke bengkel dan servis cvt anda di samping memeriksa keadan belting anda. Ia perlu dilakukan pada setiap 2,000-3,000km seterusnya .

Cara yang paling mudah adalah melalui pendekatan pengawasan melalui servis berkala sistem CVT itu sendiri. Jangan lupa untuk menyapu minyak gris berkualiti pada bearing drive face dan juga boss shaft. Sebabnya adalah, kepanasan adalah antara sebab belting, driveface dan variator boleh rosak atau terputus



1- Pengawasan menggunakan pendekatan pusingan RPM pada tahap sesuatu kelajuan.
Cara ini paling mudah lebih-lebih lagi jika penunggang memiliki pengalaman dalam penjagaan skuter. Cuba ingatkan tahap kitaran RPM pada (sebagai contoh) kelajuan 140kmh (GPS 100kmh) biasanya dalam keadaan belting yang masih baik, kitaran RPM adalah dalam lingkungan 5,000 RPM.

Belting yang telah haus ataupun sudah sampai kepada jagnka hayatnya biasanya akan menyebabkan kitaran RPM lebih tingg daripada biasa, Kebiasaannya adalah peningkatan skitar 300-500 rpm.

2- Pendekatan melalui rasa(feel) ketika penunggangan biasa.
Jika belting sudah mula menunjukkan sampai pada peringkat akhir jangka hayat, penunggang yang berpengalaman akan dapat membezakan tahap daya pecutan yang semakin menurun. Selain daripada itu, penunggang akan merasakan seperti sindrom kesan getah gelung ditarik (stretched rubber band effect). 

Adakalanya,kita juga dapat merasakan seperti CVT tersentap setiap kali membuat pecutan atau ketika berada pada tahap kelajuan yang tinggi.

Perbezaan melalui pendekatan ini mungkin tidak dapat dirasakan penunggang biasa, tetapi ia adalah salah satu cara bagi mereka yang telah biasa dan berpengalaman.



Among the worst nightmare for a scooter owner is having to face breakdown due to worn out or snapped belting and it will be next to impossible pushing such a heavy maxi scooter or even conducting a D.I.Y style replacing the damaged belting.

Other than that, you might also facing the risk of the damaged belting got tangled with the CVT system's component thus also damaging the drive face or variator in the process.

MRM will share with you a few tips on how to detect worn belting and when to know the signs that it is nearing its life span.

The best way is to undergo the schedules service for your Maxsym's CVT system when nearing the 15,000km mark based on the manufacturer's recommendation to replace the belting. Through this method, your mechanic can assist you to determine the condition of the belting and whether it is still safe and usable for a few thousand kilometers more. Do not forget to make sure your mechanic applies quality high temp resistance grease on the driface's bearing and cylindrical boss shaft.

It is essential since excessive heat is on of the main cause of damaged beltings or dive face and variator.

The most common method adopted by experienced and seasoned  rider  is by gauging the RPM at certain speed say 5,000RPM at 100kmh when the belt is in good condition and comparing the RPM again at the same speed when the belting lifespan is nearing or past the manufacturer's recommendation.

A worn out belting will normally resulted to a higher than usual RPM at the mentioned speed.

Another way is by the 'feel' method. You can feel the CVT system have the rubber band effect when accelerating or during maintaining high speed riding


Tuesday, 12 March 2013

TBW- Dari Lensa DTK SYM

Berikut kiriman foto sekitar aktiviti Terengganu Bike Week yang berlangsung 1 Mac lalu daripada pemilik Maxsym dari Kota Bharu, DTK SYM


Terengganu Bike Week Malaysia 2013 - Through The Lens Of  DTK SYM



Below are photos of TBW activities held recently contributed by Sym Maxsym owner, DTK SYM from Kota Bharu, Kelantan
















Sekadar Pencerahan



Kewujudan blog Maxsymridersmalaysia (MRM) adalah usaha dan dorongan sendiri.

Ada desas-desus dan perbualan di sana sini yang merumuskan kesimpulan bahawa blog ini ditaja oleh Sym Malaysia (Mforce Bikes Holding Sdn Bhd). MRM ingin menafikan sekeras-kerasnya tanggapan sedemikian.



Tujuan blog ini diterbitkan adalah bagi memberikan manfaat, pengetahuan dan info kepada semua pemilik dan mereka yang berminat dengan Sym Maxsym 400i. Blog ini juga pada prinsipnya berwawasan menjadi sebagai jembatan penghubung antara pemilik dan pengedar skuter ini sendiri yakni Sym Malaysia dengan:

- mengutarakan sebarang permasalahan pemilik

- menyampaikan perkembangan terkini berkaitan

- menyediakan pengetahuan umum mengenai penjagaan skuter Maxsym

- memberi liputan mengenai sebarang aktiviti berkaitan pemilik, penunggang dan kelab pemotoran.

Sejak blog ini diwujudkan, MRM mendapat banyak sokongan dan sumbangan berupa artikel dan gambar dari pemilik Maxsym sendiri.





Malangnya, sehingga kini, sokongan sedemikian tidak dikecapi dari pengedar skuter Maxsym sendiri, Mforce SB walaupun usaha telah dilakukan samada mengadakan pertemuan dua mata atau melalui email dan sms memohon Mforce menghubungi MRM jika ada sebarang aktiviti atau rogram yang dianjurkan untuk diwar-warkan dalam blog.

Apa-apapun, MRM blogspot akan terus menyiarkan bahan-bahan artikel yang boleh membantu pemilik Maxsym meningkatkan lagi pengetahuan berkaitan.

Bagi Mforce SB, terpulanglah pada pandangan mereka, MRM tidak rugi apa-apa, sebaliknya, imej syarikat itu sendiri yang tercalar jika mereka beranggapan tidak perlu memberikan sokongan ataupun berkongsi info berkaitan dengan blog ini....betul tak?

Isu Meter Lagi.



Baru-baru ini, MRM dimaklumkan oleh pemilik Maxsym dari Johor, saudara Azwan bahawa beliau telah memfailkan aduan rasmi mengenai komponen meter yang maxsym yang diedarkan oleh Sym Malaysia (Mforce Sdn Bhd).



Isu ini dah lama menjadi duri dalam daging bagi pemilik Maxsym sejak mula ia diedarkan pada Julai 2012 lalu.
Sila baca disini.

MRM ada menghubunginya untuk mendapatkan penjelasan beliau mengapa isu berkenaan dibawa ketengah olehnya memandangkan proses mencari jalan penyelesaian masalah terbabit sedang berjalan.

Apabila dinyatakan ' proses mencari jalan penyelesaian masalah terbabit sedang berjalan ', MRM 'meminjam' ayat dari wakil Mforce sendiri mengenai permasalahan dan tuntutan pemiik maxsym supaya meter berkenaan digantikan dengan meter standard sama seperti Maxsym lain yang diedarkan di seluruh dunia.

Saudara Azwan ada menjelaskan bahawa beliau berbuat demikian kerana berpendapat ia wajar dilakukan memandangkan beliau dimaklumkan ada beberapa pihak juga telah mengemukakan aduan yang sama kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Beliau maklumkan, selepas aduan dibuat, pihak KPDNKK ada menghubunginya  dan begitu juga beberapa wakil dari Mforce.

Jawapan (alasan?) yang diberikan oleh Mforce sma saja seperti yang diberikan kepada MRM dan juga sekumulan pemilik Maxsym yang bertindak menyerahkan memorandum menuntut meter itu ditukar pada Oktober lalu.

Boleh Terima pakai ke alasan yang diberikan???

Alasan yang pertama diberi:

Tiada sebarang badan atau organisasi di negara ini yang menetapkan piawaian kalibrasi meter kenderaan.

Alasan yang kedua diberi:

Mforce sedang tunggu maklum balas dari Taiwan untuk proses selanjutnya.

Secara Rekod , alasan-alasan berkenaanlah acapkali diberikan kepada MRM danpemilik Maxsym lain.

MRM ingin menegaskan pada Mforce:

Pertama, walaupun tiada sebarang badan atau organisasi di negara ini yang menetapkan piawaian kalibrasi meter kenderaan, namun isu utamanya adalah mengapa meter berkenaan diubah? Mforce nampaknya mempunyai niat tidak baik dengan cuba memesongkan isu sebenar dalam hal ini.

Kedua, alasan tiada badan tertentu menetapkan piawaian berkaitan tidak boleh diterima pakai kerana itu BUKAN isunya tetapi tindakan Mforce pandai-pandai sendiri mengubah papan muka meter berkenaan yang menjadi PUNCA isu dan masalah.

Ketiga, Mrm juga mempunyai asas dan maklumat yang kukuh diperolehi dari SYM Taiwan, bahawa Mforce sendiri yang meminta papan pemuka (dial face plate) diubah dari asalnya kelajuan maksimum yang tertera ialah 180kmh kepada 220kmh.

Jangan Permainkan Pemilik Maxsym

Sayugia diingatkan, statistik demografik pemilik Maxsym adalah terdiri daripada kakitangan kerajaan, profesional, peniaga dan sebagainya. Sehubungan itu jangan cuba menghina kebijaksanaan kami dan juga mempermainkan kesabaran kami.



LIMA bulan dari tarikh kami menghantar memorandum secara rasmi berkaitan isu berkenaan adalah terlalu lama dan kesabaran kami semakin menipis dengan alasan dan penjelasan yang sama tanpa sebarang tindakan susulan yang konkrit.

Jika KPDNKK boleh menghubungi saudara Azwan 72 jam selepas aduan dibuat dan Mforce sendiri melalui wakilnya boleh juga menghubungi beliau 96 jam selepas itu, apa lagi alasan yang mahu digunakan untuk melengah-lengah atau mengelak memperbetulkan masalh yang diwujudkan oleh Mforce sendiri.

April ini adalah tarikh 'deadline' terakhir bagi Mforce untuk memperbetulkan keadaan dan berhadapanlah dengan puluhan aduan secara berkumpulan kepada KPDNKK jika maslah berkaitan meter ini tidak diselesaikan sebaik mungkin