Wednesday, 20 March 2013

Langkawi International Big Bike Fiesta 2013


Satu lagi program gemilang khusus untuk semua pemilik dan peminat motosikal dan skuter akan berlangsung di negara ini pada penghujung Mei depan.



Langkawi International Big Bike Fiesta 2013 (LIBBF 2013) akan berlangsung bermula 24hb Mei sehingga 26hb Mei ini di Pantai Cenang, Langkawi.

Pelbagai program telah diatur oleh pihak penganjur seperti Pelancaran Produk; Lagak Ngeri; Fiesta Muzikal; Fiesta Makanan; Sunset Ride dan pelbagai acara menariklain sepanjang tiga hari program berkenaan diadakan di Pulau Langkawi.

Sehubungan itu, MRM menerima emel dari Kelab Skuter dan motosikal 1 SMBC menawarkan pakej kepada peminat atau pemilik mototsikal dan skuter SYM yang berminat untuk menyertai program berkenaan.

Wakil dari 1SMBC, Saudara Azari Aziz memaklumkan bahawa pihaknya mengenakan bayaran RM245 dan bayaran tersebut merangkumi

- penginapan 3 hari 2 malam di Hotel Asiana
- bayaran pendaftaran
- tiket pengankutan kenderaan pergi\balik

Bagi yang berminat, boleh menghubungi beliau melalui no telefon mudah alih: 0194780224 atau emel: azariaziz@gmail.com

Monday, 18 March 2013

Hi-Lo


Beberapa hari yang lalu, Maxsym MRM mengadapi masalah dengan lampu utamanya. Didapati sistem shutter Hi-Lo bagi lampu sebelah kanan sudah tidak berfungsi manakala pancaran kedua-dua lampu pula tidak sekata



MRM membuat keputusan untuk pergi ke salah sebuah kedai yang berstatus 'Authorised Service Center' untuk mendapat kepastian punca sistem shutter Hi-Lo terbabit gagal berfungsi dan mendapat berita yang tidak berapa gembira apabila dimaklumkan oleh mekanik yang melakukan pemeriksaan keatas lampu berkenaan bahawa ia telah rosak dan perlu diganti.

Harga alat ganti bagi komponen berkenaan pula bukanlah murah,  iaitu RM822 bagi satu unit (bukan satu SET), maka MRM pun mengambil keputusan untuk membiarkan dulu dan pulang.



Namun dalam perjalanan pulang, MRM terfikir pulak, " bagaimana jika kerosakan itu bukan pada unit lampu itu sendiri dan mungkinkah bahagian yang rosak berkenaan boleh diperiksa dengan lebih terperinci dan dibaiki?"

MRM, kemudian mengubah destinasi dan menghal;a ke Maju Motor Racing di Sek 16 Shah Alam bertujuan untuk menggunakan peralatan bengkel terbabit untuk membuka dan seterusnya membaraikan komponen lampu berkenaan.





Seperti yang dijangka, selepas membaraikan lampu kanan yang bermasalah itu, satu persatu komponen berkaitan termasuk magnetic coil  yang menggerakkan kerangka shutter Hi-Lo berkenaan diuji dan diperiksa, hasilnya adalah penemuan kegagalan shutter Hi-Lo untuk berfungsi disebabkan penyambung frame yang menggerakkan shutter berkenaan telah tertanggal.

Setelah membetulkan masalah itu, dan diuji....suksess!! shutter kembali berfungsi seperti normal.



Moral kepada pengalaman ini adalah, adakalanya kita tidak perlu menerima bulat-bulat kesimpulan atau pendapat seseorang mekanik dan kita kadang kala perlu berfikir diluar kotak untuk menyelesaikan masalah itu

A few days ago, my Maxsym faced with a problem related to the Hi-Lo shutter mechanism. It seems that the light projection of projector type headlamp was not even and the left projection is abnormally too high.

So I decided to drop by at an authorised service centre in Kuala Lumpur to have it checked and also rectified.

I was informed by the service personnel who made the inspection that my Maxsym's left headlamp is damaged and needs to be replaced. The quoted price for one unit of the main headlamp (not one SET, mind you) is RM822. It was expensive so I made the decision to let it be for the moment and replace it later when I have the budget.

Anyway, during the ride headingto home, it strucked me , "what if I dissamble the unit for in depth inspection and see for my self the source of the problem..what if it can be fixed?"

I then head for Maju Motor Racing at Section 16, Shah Alam with the intention to make use of the workshop's tools to dismantle the component. A detailed inspection was carried out and every single component including the magnetic coil that activates the Hi-lo shutter was inspected and tested. 

After identifying the source of the problem, it was the single arm pin that connect the mechanism from the shutter to the magnetic coil was detached and lodged itself between the spring. After carefully assembling it back and sprayed it with WD 40, hey presto!! it worked.

So, the moral of the story is...sometime you need not take it word by word what some service personel would tell you of his diagnosis and conclusion. Sometime, we do need to think out of the box to solve certain problems  

Sunday, 17 March 2013

D.I.Y. - Ganti Washer Getah Windshield


Bagi yang sudah menggunakan Maxsym lebih dari lima atau enam bulan, ada masanya kita boleh dengar bunyi geseran seperti ada yang longgar di sekitar meter atau compartment depan. Lazimnya, kita berkesimpulan ada komponen yang longgar di bahagian dalam coverset. Bunyi demikian begitu ketara sekali apabila Maxsym bergerak dari statik dan memecut ke kelajuan tertentu.

Sebenarnya, punca bunyi berkenaan bukan dari bahagian yang difikirkan tetapi dari visor windshield.

Windshield Maxsym diikat ketatkan melalui enam batang screw dan bagi setiap lubang ada washer besi dan juga washer getah. Biasanya selepas tempoh tertentu, washer getah berkenaan akan mengeras atas beberapa faktor seperti terdedah kepada cuaca dan seterusnya terkoyak atau mengecut sekaligus menyebabkan screw pengikat berkenaan longgar dan menerbitkan bunyi ala geseran atau gegaran yang tidak berapa disenangi.

Anda boleh mengatasi masalah ini sendiri melalui kaedah D.I,.Y. namun terlebih dahulu anda perlu  membeli alat ganti washer getah berkenaan di service centre dengan harga RM12 untuk satu set enam washer getah

Anda perlu membuka cover palstic garnish windshield berkenaan dan kemudiannya membuka enam screw yang disebutkan tadi.



Kemudian tanggalkan washer getah yang telah rosak samada mengumpilnya menggunakan screw driver ataupun playar.





Masukkan balik washer getah baru dan pasang balik komponen windshield berkenaan.




Langkah pilihan tambahan yang boleh dilakukan untuk memanjangkan jangka hayat washer getah berkenaan ialah dengan menambah lapik washer getah tambahan seperti gambar di bawah.




Washer tambahan itu sebenarnya mudah didapati di kedai-kedai Harfware ataupun kedai D.I.Y.

Lekatkan atau lapikkan dulu washer tambahan berkenaan dan kemudiannya pasang balik windshield.

Apabila mengetatkan balik screw pada lubang windshield berkenaan, jangan mengikat terlalu ketat kerana ia boleh menyebabkan keretakan kepada mounting hole di windshield berkenaan.

Selamat Mencuba


Those who have owned a Maxsym for more than five months or above may have experienced some irritating noise due to vibrations from the meter cluster or front compartment area. Normally we would assume that the irritating sound eminates from the inner xover set area. The sound is also very pronounced when you are accelerating from standstill up to a certain speed.

That irritating sound actually came from the visor windshield mounting.

Maxsym visor windshield is secured by six nuts with a cylindrical washer and rubber mountings. Narmally after certain period, the rubber mounting becomes hardened and started to tear off or shrunk due to various factors such as being exposed to weather conditions hence resulting the the metal washer on the mounting screw becoming loose.

You can fix this problem by D.I,.Y, but first you need to purchased the set consisting of six rubber mounting replacement parts from your local service service and parts dealer.

First dismatle the plastic garnish cover by unscrewing two screws located under the cover and then unscrew the six nuts that fasten the windshiel to the metal frame.

Then removed the damaged rubber mountings by using a screw driver or a plyer and insert the new ones, and install it back.

Alternatively, you can also add extra rubber mountings or washer to extend the rubber mountings life span. Those rubber washer are easily obtainable at you local hardware or D.I.Y. store.

Place the rubber washer on top of the screw holes at the metal frame, then install the visor windshield and fasten back the nuts.

Be extra carefull not to over tighten the nuts with excessive force as it can damage for instance cracked the plastic mounting holes on the windshield. 

Saturday, 16 March 2013

Spark Plug


Carta di bawah secara ringkas memberikan anda petunjuk bagaimana untuk memahami atau mengenal pasti keadaan palam pencucuh yang berkaitan dengan tahap efisyen sistem pembakaran bahanapi enjin anda. Lazimnya sesebuah palam pencucuh itu disyor untuk ditukar selepas 20,000km ( bergantung pada keadaan)

The Chart below roughly gives you the info on how to determine your spark plug condition which is relevant to the fuel engine combustion. Normally it is reccommended to replace it after 20,000km or more





HID kit


Sistem dwi lampu Maxsym sememangnya sudah cukup terang, tetapi adakalanya ada juga pemilik Maxsym yang memasang mentol HID untuk memberikan pancaran lampu yang optimum.




Pemasangan assesori ini biasanya menggunakan mentol jenis 4300K yang memancarkan cahaya lampu tinta kekuningan sedikit tetapi jelas lebih terang daripada lampu OEM berbanding dengan 6000K yang memancarkan pancaran putih dan boleh menyilaukan mata.




Komponen sistem HID terdiri daripada mentoll HID sendiri dan juga Ballast kit. Sebenarnya ada pelbagai jenis lampu HID kit di pasaran, dari yang asas hinggalah jenama premium seperti Bosch atau Philips.

Jenama yang murah dan menjadi pilihan majorit pula biasanya dibuat dari China atau Taiwan. Pemasangan HID kit ini juga biasanya adalah plug n Play dan Maxsym menggunakan mentol jenis H1.


Wednesday, 13 March 2013

Selamat Datang Forum Maxsym Portugal


Admin bagi pihak MRM berasa sukacita unuk mengumumkan bahawa blog ini telah memeterai jalinan kerjasama dengan Forum Maxsym Portugal. Anda boleh mengakses forum terbabit dengan mengklik Logo di sebelah kiri blog ini. Admin juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Datang kepada  Forum Maxsym Portugal. Moga kita bersama-sama dapat berkongsi maklumat dan pandangan berkaitan Maxsym untuk manfaat semua.



On behalf of MRM, Admin would like to announce the partnership with Forum Maxsym Portugal. Visitors to this blog can click on the Logo provided on the left navigation box of this blog. Admin would also like to wish "Selamat datang" to Forum Maxsym Portugal. MRM hoped that all Maxsym owners from both end of the world would benefit the partnership to share informations, views and experiences.

Tips 101 - Belting Maxsym



Antara igauan ngeri bagi seseorang penunggang skuter adalah apabila terkandas disebabkan belting sistem cvt yang putus lebih-lebih lagi jika skuter berkenaan adalah seperti Maxsym seberat 240kg. Memang boleh dikatakan mustahil bagi penunggang untuk menolak skuter berkenaan apatah lagi dalam sesuatu kes, melakukan secara D.I.Y untuk mengganti belt yang terputus.

Dalam pada itu, penunggang juga menghadapi risiko kebarangkalian belt yang putus itu boleh terbelit sehingga merosakkan sistem CVT terutamanya kepada drive face atau variator.



Kali ini, MRM akan memberikan tip bagaimana untuk mengaggak secara kasar dan bila akan timbul tanda-tanda belting berkenaan sudah menghampiri akhir jangka hayatnya.

Jika mengikut panduan atau syor yang ditetapkan oleh pengilang, penukaran belting bagi skuter Maxsym adalah pada 15,000km, bagaimanapun jika penunggang sentiasa menunggang dengan cermat , jangka hayat belting berkenaan boleh dilanjutkan sehingga antara 20,000-25,000km.



Untuk melakukannya, cara yang terbaik dan selamat ialah ketika menghampiri jangka hayat 15,000km seperti yang disyorkan pengilang, anda wajar menservis CVT anda dan dapatkan rumusan daripada mekanik samada belting berkenaan masih boleh digunakan atau sebaliknya.

Jika masih boleh digunakan, selepas 2,000-3,000km, anda perlu membawa Maxsym anda ke bengkel dan servis cvt anda di samping memeriksa keadan belting anda. Ia perlu dilakukan pada setiap 2,000-3,000km seterusnya .

Cara yang paling mudah adalah melalui pendekatan pengawasan melalui servis berkala sistem CVT itu sendiri. Jangan lupa untuk menyapu minyak gris berkualiti pada bearing drive face dan juga boss shaft. Sebabnya adalah, kepanasan adalah antara sebab belting, driveface dan variator boleh rosak atau terputus



1- Pengawasan menggunakan pendekatan pusingan RPM pada tahap sesuatu kelajuan.
Cara ini paling mudah lebih-lebih lagi jika penunggang memiliki pengalaman dalam penjagaan skuter. Cuba ingatkan tahap kitaran RPM pada (sebagai contoh) kelajuan 140kmh (GPS 100kmh) biasanya dalam keadaan belting yang masih baik, kitaran RPM adalah dalam lingkungan 5,000 RPM.

Belting yang telah haus ataupun sudah sampai kepada jagnka hayatnya biasanya akan menyebabkan kitaran RPM lebih tingg daripada biasa, Kebiasaannya adalah peningkatan skitar 300-500 rpm.

2- Pendekatan melalui rasa(feel) ketika penunggangan biasa.
Jika belting sudah mula menunjukkan sampai pada peringkat akhir jangka hayat, penunggang yang berpengalaman akan dapat membezakan tahap daya pecutan yang semakin menurun. Selain daripada itu, penunggang akan merasakan seperti sindrom kesan getah gelung ditarik (stretched rubber band effect). 

Adakalanya,kita juga dapat merasakan seperti CVT tersentap setiap kali membuat pecutan atau ketika berada pada tahap kelajuan yang tinggi.

Perbezaan melalui pendekatan ini mungkin tidak dapat dirasakan penunggang biasa, tetapi ia adalah salah satu cara bagi mereka yang telah biasa dan berpengalaman.



Among the worst nightmare for a scooter owner is having to face breakdown due to worn out or snapped belting and it will be next to impossible pushing such a heavy maxi scooter or even conducting a D.I.Y style replacing the damaged belting.

Other than that, you might also facing the risk of the damaged belting got tangled with the CVT system's component thus also damaging the drive face or variator in the process.

MRM will share with you a few tips on how to detect worn belting and when to know the signs that it is nearing its life span.

The best way is to undergo the schedules service for your Maxsym's CVT system when nearing the 15,000km mark based on the manufacturer's recommendation to replace the belting. Through this method, your mechanic can assist you to determine the condition of the belting and whether it is still safe and usable for a few thousand kilometers more. Do not forget to make sure your mechanic applies quality high temp resistance grease on the driface's bearing and cylindrical boss shaft.

It is essential since excessive heat is on of the main cause of damaged beltings or dive face and variator.

The most common method adopted by experienced and seasoned  rider  is by gauging the RPM at certain speed say 5,000RPM at 100kmh when the belt is in good condition and comparing the RPM again at the same speed when the belting lifespan is nearing or past the manufacturer's recommendation.

A worn out belting will normally resulted to a higher than usual RPM at the mentioned speed.

Another way is by the 'feel' method. You can feel the CVT system have the rubber band effect when accelerating or during maintaining high speed riding


Tuesday, 12 March 2013

TBW- Dari Lensa DTK SYM

Berikut kiriman foto sekitar aktiviti Terengganu Bike Week yang berlangsung 1 Mac lalu daripada pemilik Maxsym dari Kota Bharu, DTK SYM


Terengganu Bike Week Malaysia 2013 - Through The Lens Of  DTK SYM



Below are photos of TBW activities held recently contributed by Sym Maxsym owner, DTK SYM from Kota Bharu, Kelantan
















Sekadar Pencerahan



Kewujudan blog Maxsymridersmalaysia (MRM) adalah usaha dan dorongan sendiri.

Ada desas-desus dan perbualan di sana sini yang merumuskan kesimpulan bahawa blog ini ditaja oleh Sym Malaysia (Mforce Bikes Holding Sdn Bhd). MRM ingin menafikan sekeras-kerasnya tanggapan sedemikian.



Tujuan blog ini diterbitkan adalah bagi memberikan manfaat, pengetahuan dan info kepada semua pemilik dan mereka yang berminat dengan Sym Maxsym 400i. Blog ini juga pada prinsipnya berwawasan menjadi sebagai jembatan penghubung antara pemilik dan pengedar skuter ini sendiri yakni Sym Malaysia dengan:

- mengutarakan sebarang permasalahan pemilik

- menyampaikan perkembangan terkini berkaitan

- menyediakan pengetahuan umum mengenai penjagaan skuter Maxsym

- memberi liputan mengenai sebarang aktiviti berkaitan pemilik, penunggang dan kelab pemotoran.

Sejak blog ini diwujudkan, MRM mendapat banyak sokongan dan sumbangan berupa artikel dan gambar dari pemilik Maxsym sendiri.





Malangnya, sehingga kini, sokongan sedemikian tidak dikecapi dari pengedar skuter Maxsym sendiri, Mforce SB walaupun usaha telah dilakukan samada mengadakan pertemuan dua mata atau melalui email dan sms memohon Mforce menghubungi MRM jika ada sebarang aktiviti atau rogram yang dianjurkan untuk diwar-warkan dalam blog.

Apa-apapun, MRM blogspot akan terus menyiarkan bahan-bahan artikel yang boleh membantu pemilik Maxsym meningkatkan lagi pengetahuan berkaitan.

Bagi Mforce SB, terpulanglah pada pandangan mereka, MRM tidak rugi apa-apa, sebaliknya, imej syarikat itu sendiri yang tercalar jika mereka beranggapan tidak perlu memberikan sokongan ataupun berkongsi info berkaitan dengan blog ini....betul tak?

Isu Meter Lagi.



Baru-baru ini, MRM dimaklumkan oleh pemilik Maxsym dari Johor, saudara Azwan bahawa beliau telah memfailkan aduan rasmi mengenai komponen meter yang maxsym yang diedarkan oleh Sym Malaysia (Mforce Sdn Bhd).



Isu ini dah lama menjadi duri dalam daging bagi pemilik Maxsym sejak mula ia diedarkan pada Julai 2012 lalu.
Sila baca disini.

MRM ada menghubunginya untuk mendapatkan penjelasan beliau mengapa isu berkenaan dibawa ketengah olehnya memandangkan proses mencari jalan penyelesaian masalah terbabit sedang berjalan.

Apabila dinyatakan ' proses mencari jalan penyelesaian masalah terbabit sedang berjalan ', MRM 'meminjam' ayat dari wakil Mforce sendiri mengenai permasalahan dan tuntutan pemiik maxsym supaya meter berkenaan digantikan dengan meter standard sama seperti Maxsym lain yang diedarkan di seluruh dunia.

Saudara Azwan ada menjelaskan bahawa beliau berbuat demikian kerana berpendapat ia wajar dilakukan memandangkan beliau dimaklumkan ada beberapa pihak juga telah mengemukakan aduan yang sama kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Beliau maklumkan, selepas aduan dibuat, pihak KPDNKK ada menghubunginya  dan begitu juga beberapa wakil dari Mforce.

Jawapan (alasan?) yang diberikan oleh Mforce sma saja seperti yang diberikan kepada MRM dan juga sekumulan pemilik Maxsym yang bertindak menyerahkan memorandum menuntut meter itu ditukar pada Oktober lalu.

Boleh Terima pakai ke alasan yang diberikan???

Alasan yang pertama diberi:

Tiada sebarang badan atau organisasi di negara ini yang menetapkan piawaian kalibrasi meter kenderaan.

Alasan yang kedua diberi:

Mforce sedang tunggu maklum balas dari Taiwan untuk proses selanjutnya.

Secara Rekod , alasan-alasan berkenaanlah acapkali diberikan kepada MRM danpemilik Maxsym lain.

MRM ingin menegaskan pada Mforce:

Pertama, walaupun tiada sebarang badan atau organisasi di negara ini yang menetapkan piawaian kalibrasi meter kenderaan, namun isu utamanya adalah mengapa meter berkenaan diubah? Mforce nampaknya mempunyai niat tidak baik dengan cuba memesongkan isu sebenar dalam hal ini.

Kedua, alasan tiada badan tertentu menetapkan piawaian berkaitan tidak boleh diterima pakai kerana itu BUKAN isunya tetapi tindakan Mforce pandai-pandai sendiri mengubah papan muka meter berkenaan yang menjadi PUNCA isu dan masalah.

Ketiga, Mrm juga mempunyai asas dan maklumat yang kukuh diperolehi dari SYM Taiwan, bahawa Mforce sendiri yang meminta papan pemuka (dial face plate) diubah dari asalnya kelajuan maksimum yang tertera ialah 180kmh kepada 220kmh.

Jangan Permainkan Pemilik Maxsym

Sayugia diingatkan, statistik demografik pemilik Maxsym adalah terdiri daripada kakitangan kerajaan, profesional, peniaga dan sebagainya. Sehubungan itu jangan cuba menghina kebijaksanaan kami dan juga mempermainkan kesabaran kami.



LIMA bulan dari tarikh kami menghantar memorandum secara rasmi berkaitan isu berkenaan adalah terlalu lama dan kesabaran kami semakin menipis dengan alasan dan penjelasan yang sama tanpa sebarang tindakan susulan yang konkrit.

Jika KPDNKK boleh menghubungi saudara Azwan 72 jam selepas aduan dibuat dan Mforce sendiri melalui wakilnya boleh juga menghubungi beliau 96 jam selepas itu, apa lagi alasan yang mahu digunakan untuk melengah-lengah atau mengelak memperbetulkan masalh yang diwujudkan oleh Mforce sendiri.

April ini adalah tarikh 'deadline' terakhir bagi Mforce untuk memperbetulkan keadaan dan berhadapanlah dengan puluhan aduan secara berkumpulan kepada KPDNKK jika maslah berkaitan meter ini tidak diselesaikan sebaik mungkin

Friday, 8 March 2013

Itu Ini, Begitu Begini - Rumusan Mingguan Maxsym Di sana, sini




Banjir!

Pelbagai perkara menarik dan tidak kurang juga jelek berlaku sepanjang minggu lalu. MRM berada di Kuala Terengganu untuk bersama-sama meramaikan kedatangan bikers dari seluruh negara ke Terengganu Bike Week 2013 (TBW 2013).

Menariknya adalah, pengalaman mengharungi air setinggi 0.5 meter di rantau panjang dan tidak kurang juga perjalanan melebihi 1,400km bermula dari Shah Alam sebelum disertai oleh saudara Annuar dari Sungai Petani di Grik dan menertuskan perjalanan ke Kota Bharu melalui Banding, Jeli dan Rantau Panjang.

Kami bermalam di Kota Bahru dan kedatangan kami disambut pula oleh Nor Hisham a.k.a DTK Sym yang turut menyertai kumpulan kami ke TBW pada keesokannya.

Seperti dinyatakan, yang menarik, penyertaan ribuan bikers dan juga acara Le Tour De Langkawi 2013, yang berlangsung serentak dengan TBW 2013. 

Yang jelek pula adalah desas-desus perkhabaran yang diterima berkaitan gelagat beberapa kumpulan yang dikatakan 'BIKERS' tetapi langsung tidak faham apa itu erti 'We Are Brothers'.

Cerita-cerita yang tersebar dalam alam siber antaranya rasa tidak puashati dengan pengurusan yang tidak teratur sehingga ada bikers yang telah mendaftar dan membayar yuran pendaftaran tidak mendapat sepenuhnya barangan dalam Goodies Bag.




Rasanya, mereka bukan berkira sangat pasal masalah ada yang tidak dapat kemeja-T atau sarung tangan ataupun Key kepala, tetapi yang dipersoalkan adalah jika penganjur boleh mencetak no slip sehingga angka 3,000 , sudah pastinya pengajur juga mesti menyediakan jumlah kuantiti barangan berkaitan sama dengan jumlah slip yang dicetak..betul tak?


We Are Brothers, Betul Ke???

Ada pula cerita mengenai sekumpulan pemilik skuter yang sampai di sana tetapi tidak dibenarkan meletakkan skuter mereka bersebelahan dengan motosikal berkuasa tinggi...betul atau tidak cerita ini, wallahualam.


Tetapi, seandainya benar maka sangat memalukan seseorang atau sekumpulan pemilik motosikal berkuasa tinggi bersikap sedemikian. Agaknya mereka memandang rendah pada penunggang skuter ini tetapi adakalanya mereka juga tidak tahu ramai pemilik skuter ini memeliki motosikal berkuasa tinggi tetapi atas dorongan minat, mereka menunggang skuter.


Satu lagi berita yang kurang manis didengar ialah berkenaan marshal pada sekumpulan motosikal berkuasa tinggi yang berlagak angkuh dan kurang ajar apabila dikatakan marshal terbabit melakukan provokasi kepada anggota polis yang sedang menjalankan tugas mengadakan pemeriksaan di sekatan jalan raya.

Aduhai...kenapa jadi begini bikers-bikers dewasa ini?


Cerita Belting Putus

Beberapa hari yang lalu juga, MRM yang baru pulang dari ride santai ke Johor menerima panggilan SOS dari saudara Azizul, pemilik Maxsym yang terkandas ekoran masalah belting skuternya putus.

Pemilik bengkel Man Sheng Motor di Jalan Loke Yew, Ah Chung telah datang untuk menukar belt yang putus itu. Apabila dibuka cover CVT, ditarik keluar saki baki belt yang putus dan dilekangkan autoclutch belakang, beliau menyatakan bahawa kesan di variator dan boss shaft yang calar dan longgar menunjukkan bahagian berkenaan TIDAK diletak minyak Gris.


Menurutnya, ia bekemungkinan salah satu faktor yang menyebabkan belt itu putus.


MRM telah menghubungi salah seorang orang kuat Maxsym di Mforce dan menerangkan padanya apa yang berlaku memandangkan saudara Azizul telah membuat servis sistem CVT Maxsym dua minggu sebelum itu.

MRM juga telah mengambil gambar variator yang rosak berkenaan dan seterusnya emelkan kepada beliau.

Namun apa yang mengecewakan adalah apabila MRM dimaklumkan bahawa Mforce enggan menggantikannya dengan alasan tempoh jaminani sudah tamat.

Ingin ditegas bahawa:

1- Walaupun tempuh jaminan telah tamat, tetapi jika kerosakan yang berlaku disebabkan KECUAIAN oleh mekanik yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan servis CVT itu menyebabkan kerosakan variator berkenaan, adakah Mfirce boleh lepas tangan dengan alasan tempoh jaminan telah tamat?

2- MRM rasa saudara Azizul juga boleh menerima hakikat belting berkenaan sudah hampir tiba masanya untuk digantikan maka apabila belting itu putus, tiada sebarang tuntutan boleh dibuat....tapi cuba kaji balik apa yang ditulis di perenggan atas.


Jangan Jadi Seperti Pengeluar Motosikal\Skuter Di Gurun 

MRM dan pemilik-pemilik Maxsym lain bukanlah begitu 'murah' sangat nak tuntut itu ini begitu begini, tetapi kami hanya mahu Mforce mengetatkan lagi Standard Operating Procedure (S.O.P) dan juga KUALITI servis yang diberikan.

Ada banyak lagi isu-isu, masalah-masalah yang timbul ekoran ketidak-kecekapan dan juga mutu kerja yang seolah-olah berkait kepada kata-kata lumrah 'janji siap' , namun tidak perlulah dicerita secara panjang lebar di blog ini.

Dewasa ini saingan semakin berkembang antara pengeluar dan pengimpot motosikal atau skuter...jika Mforce tidak meningkatkan kecekapan dan membanteras isu-isu yang diperkatakan ataupun memasang telinga mendengar rintihan atau permasalahan pemilik SYM, akan tiba masanya pula nanti Mforce atau Sym Malaysia juga akan menerima nasib yang sama seperti syarikat pengilang motosikal dan skuter tempatan yang semakin mengecil penguasaannya dalam penjualan motosikal dan skuter di Malaysia..