"Pada 8 hingga 13hb Februari yang lalu, saya dan isteri telah menjelajah semenanjung menggunakan Maxsym. Jarak perjalanan keseluruhan bermula dari Sg.Petani ke Kota Bharu, Kuala Terengganu, Kuantan, Johor Baharu, Kuala Lumpur, Ipoh dan kembali semula ke Sg.Petani ialah 1800km.Skuter Maxsym ini berjaya mengharungi perjalanan tersebut tanpa sebarang masalah walaupun di waktu panas terik dan hujan lebat.Penggunaan minyak keseluruhan adalah sebanyak RM150 dengan purata penggunaan minyak ialah 4.1 liter per 100km bersamaan RM8 per 100km." - Taufik
Monday, 25 February 2013
Catatan Kembara Pasangan Maxsym
Sunday, 24 February 2013
Terengganu Bike Week 2013
Bermula 1hb sehingga 2hb Mac ini, Kuala Terengganu dijangka akan dibanjiri lebih 3,000 bikers dari seluruh negara dan juga luar negara menyertai Terengganu Bike Week 2013 (TBW 2013).
Program ini pada julung kalinya dianjurkan pada 2012 lalu oleh Persatuan PermotoranTerengganu dan memandangkan ia mendapat sambutan yang luar biasa, maka program tersebut kini menjadi program tahunan di Terengganu.
TBW 2013 kali ini dijangka lebih meriah sempena Tahun Melawat Terengganu 2013.
Pelbagai program telah diatur, antaranya Konvoi Muhibbah Bersama Anak-anak Yatim dan Majlis Makan Malam Bersama Anak-Anak Yatim
Jom kita ke Kuala Terengganu memberi sokongan dengan menyertai program ini.
Untuk maklumat lanjut, klik sini
Open Pod Air Filter
Antara kecenderungan pemilik Maxsym ialah modifikasi. Kali ini, rider Maxsym, saudra remi dari Ampang menampilkan modifikasi yangtelah dilakukan di skuternya.
Kotak air filter asal telah ditanggalkan dan digantikan dengan aor filter cone untuk meningkatkan prestasi skuternya.
Beliau turut menggariskan ciri-ciri kebaikan dan keburukan menggunakan cone air filter. Antaranya:
Kebaikan:
Meningkatkan kuasa 'mid-end torque'
Meningkatkan prestasi penunggangan di lebuhraya
Memberikan bunyi yang berlainan enjin dan ekzos
Boleh diguna-pakai
Keburukan:
Kekerapan untuk mencuci atau membersihkan air filter
Tidak sesuai untuk kegunaan harian di jalan yang berabuk
Sistem airfilter juga ada digunakan beberapa pemilik Maxsym lain. Antaranya menggunakan air cone filter 52mm jenama Racing Boy.
Bagaimanapun sedikit modifikasi diperlukan terhadap mounting ring di inner air box bagi memastikan air cone filter berkenaan dapat dipasang dengan sempurna.
Kotak air filter asal telah ditanggalkan dan digantikan dengan aor filter cone untuk meningkatkan prestasi skuternya.
Beliau turut menggariskan ciri-ciri kebaikan dan keburukan menggunakan cone air filter. Antaranya:
Kebaikan:
Meningkatkan kuasa 'mid-end torque'
Meningkatkan prestasi penunggangan di lebuhraya
Memberikan bunyi yang berlainan enjin dan ekzos
Boleh diguna-pakai
Keburukan:
Kekerapan untuk mencuci atau membersihkan air filter
Tidak sesuai untuk kegunaan harian di jalan yang berabuk
Sistem airfilter juga ada digunakan beberapa pemilik Maxsym lain. Antaranya menggunakan air cone filter 52mm jenama Racing Boy.
Bagaimanapun sedikit modifikasi diperlukan terhadap mounting ring di inner air box bagi memastikan air cone filter berkenaan dapat dipasang dengan sempurna.
Maxsym Naga
Adakalanya, kita kena fikir di luar kotak. Begitulah nampaknya dengan pendekatan rider Maxsym kali ini, Rick a.k.a Ritakamal. Tidak ramai yang mungkin akan berani menerapkan rekaan dekal berkonsepkan Naga, lebih spesifik...Naga Hijau pada Maxsym merah. Anda menjadi juri..
Saturday, 23 February 2013
Malang si Maxsym
Tempuhari, rider Maxsym dari negeri Perlis Indera Kayangan, cikgu Irwan telah kemalangan ketika menunggang Maxsymnya dalam perjalanan ke Alor Star.
Kemalanganitu berlaku apabila sebuah kenderaan MPV membuat pusingan U secara melulu menyebabkan Maxsym yang ditunggangi oleh cikgu Irwan gagal mengelak lalu merempuh kenderaan terbabit.
Alhamdulillah beliau tidak mengalami sebarang kecederaan serius, namun skuternya mengalami kerosakan teruk.
Menurutnya, ekoran kemalangan itu, beliau membuat kesimpulan peribadi bahawa berdasarkan daripada kerosakan pada skuternya, sememangnya skuter jeni Maxsym ini memang direka selari dengan keselamatan.
Beliau menjelaskan, rekabentuk skuter itu sendiri telah mengelakkan beliau daripada mendapat kecederaan serius hasil daripada impak pelanggaran berkenaan.
Apa pendapat anda semua?
Kemalanganitu berlaku apabila sebuah kenderaan MPV membuat pusingan U secara melulu menyebabkan Maxsym yang ditunggangi oleh cikgu Irwan gagal mengelak lalu merempuh kenderaan terbabit.
Alhamdulillah beliau tidak mengalami sebarang kecederaan serius, namun skuternya mengalami kerosakan teruk.
Menurutnya, ekoran kemalangan itu, beliau membuat kesimpulan peribadi bahawa berdasarkan daripada kerosakan pada skuternya, sememangnya skuter jeni Maxsym ini memang direka selari dengan keselamatan.
Beliau menjelaskan, rekabentuk skuter itu sendiri telah mengelakkan beliau daripada mendapat kecederaan serius hasil daripada impak pelanggaran berkenaan.
Apa pendapat anda semua?
Senarai Harga Alatganti Maxsym 400i
Pemilik Maxsym boleh merujuk kepada link di bawah untuk menyemak harga alatganti yang diedarkan oleh Sym Malaysia. Harga berkenaan bagaimanapun mungkin akan berbeza bergantung kepada keadaan sebagai contoh, sesetengah pengedar mungkin akan memberikan potongan diskaun.
Pemegang kad Sym members juga difahamkan menikmati potongan harga antara 5-10 peratus.
Slik klik link di bawah
Senarai Harga
Pemegang kad Sym members juga difahamkan menikmati potongan harga antara 5-10 peratus.
Slik klik link di bawah
Senarai Harga
Hafiz dan Maxsymnya
MRM menerima sumbangan foto ini dari saudara Hafiz yang menetap di Pulau Pinang. Beliau menerapkan rekaan warna yang lembut pada Maxsym putihnya. kombinasi Biru Gelap sebagi warna utam dengan tambahan Biru air serta aluran kombinasi warna merah dan kelabu mentrampilkan tema yang menarik.
Citrawarna Maxsym400i
Judul di atas menceritakan segalanya. Hayati koleksi maxsym yang dirakam di merata lokasi dalam negara ini
Torque Wrench
Antara perkara biasa yang kita lakukan apabila ke kedai bengkel motor ataupun pusat servis ialah tukar minyak hitam dan servis cvt.
Pernahkah kita terfikir samada mekanik yang mengendalikan tugas itu mengikut ketetapan kerja (Standard Operating Procedure) yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan berkenaan?
Sebagai contoh hampir pengeluar menetapkan mekanik mengikat semua screw yang terdapat di komponen sesebuah kenderaan mengikut daya torque tertentu yang ditetapkan menggunakan Torque Wrench.
Apa kesannya jika mekanik tidak megikuti prosedur ketetapan kerja yang ditetapkan?
Risiko yang anda hadapi antaranya adalah:
- bebenang screw yang haus dan tidak boleh diikat dengan sempurna
- dalam sesetengah senario, jika ia membabitkan bahagian block enjin, kebocoran akan berlaku atau lebih teruk kerosakan pada bahagian penting enjin
Oleh itu, lihat rajah di bawah ini dan jika perlu muat turun dan cetak satu salinan dan simpan di skuter anda. Terangkan pada mekanik anda daya ikatan torque yang betul perlu dilakukan dan tidak perlu anda berasa segan sebab skuter tu anda beli dengan titik peluh anda dan jika berlaku kerosakanpun, wang itu keluar dari poket anda sendiri.
Kalau mekanik di bengkel yang biasa anda pergi sambil lewa ikat screw atau nut guna spanar biasa, anda berhak berhenti mengujungi bengkel berkenaan dan pergi ke tempat lain
Friday, 22 February 2013
Maxsym Harimau Malaya
Ini gambar Maxsym yang bermotifkan dekal tema Harimau Malaya. Maxsym ni milik saudara Azari Aziz dari Sungei Petani, Kedah. Menarik juga rekaan tema skuternya
Seorang lagi maxsym rider harimau Malaya, bro pian kita dari Pulau Pinang. Corak tema lebih kurang sama cuba ada sedikit perbezaan saja jika kita amati dengan teliti
Maxsym 101 - Pendawaian
Ramai pemilik maxsym yang tambah pelbagai assesori tambahan pada skuter mereka. Antara yang paling lazim adalah adalah air horn sepert Bosch atau Hella.
Ada juga yang pasang Running Light ataupun lampu tambahan. Namun ada masanya, mereka hanya menyerahkan saja bulat-bulat kepada mekanik di workshop (ada juga yang pasang sendiri ala D.I.Y).
Seelok-eloknya, anda kena ketahuilah serba sedikit asas atau 'rule of thumb' supaya pemasangan assesori itu tidak akan mendatangkan masalah atau lebih teruk lagi musibah contohnya, yang boleh menyebabkan litar pintas sekaligus boleh menyebabkan sistem pendawaian terbakar
1) Pastikan penyambungan dibuat oleh mereka yang berpengalaman dan berkelayakan
2) Susunan atur wayar tambahan perlu kemas dan tidak mengganggu sistem pendawaian asal skuter anda
3) Jangan ikat terlalu ketat wayar tambahan yang dipasang, banyak perkara buruk boleh berlaku
Anda boleh rujuk rajah di bawah ini sebagai panduan dan pengetahuan
Ada juga yang pasang Running Light ataupun lampu tambahan. Namun ada masanya, mereka hanya menyerahkan saja bulat-bulat kepada mekanik di workshop (ada juga yang pasang sendiri ala D.I.Y).
Seelok-eloknya, anda kena ketahuilah serba sedikit asas atau 'rule of thumb' supaya pemasangan assesori itu tidak akan mendatangkan masalah atau lebih teruk lagi musibah contohnya, yang boleh menyebabkan litar pintas sekaligus boleh menyebabkan sistem pendawaian terbakar
1) Pastikan penyambungan dibuat oleh mereka yang berpengalaman dan berkelayakan
2) Susunan atur wayar tambahan perlu kemas dan tidak mengganggu sistem pendawaian asal skuter anda
3) Jangan ikat terlalu ketat wayar tambahan yang dipasang, banyak perkara buruk boleh berlaku
Anda boleh rujuk rajah di bawah ini sebagai panduan dan pengetahuan
Maxsym Yob Siput Bakar
Semua ada citarasa, baik masa menikmati hidangan, pakaian ataupun kenderaan dan apa-apa saja. Kali ini MRM nak perkenalkan saudara Ramhim a.k.a imto PJY.
Bagi yang dah permah pergi ke gerainya, Yop Siput Bakar di Jalan Akuarium, Gelugor, Pulau Pinang pasti akan merasa keunikan dan kelazatang aneka hidangan siput bakar yang disajikan.
Rupanya, saudara Rahim jugak ada citarasanya tersendiri bila memilih skuter, di bawah gambar skuternya
Bagi yang dah permah pergi ke gerainya, Yop Siput Bakar di Jalan Akuarium, Gelugor, Pulau Pinang pasti akan merasa keunikan dan kelazatang aneka hidangan siput bakar yang disajikan.
Rupanya, saudara Rahim jugak ada citarasanya tersendiri bila memilih skuter, di bawah gambar skuternya
Decal design Maxsym
Saudara Mohd Taufik Zulkefli kita a.k.a Trustdesign bermurah berkongsi dengan MRM beberapa motif design decal untuk pemilik Maxsym.
Beliau berasal dari Ipoh, Perak dan sekarang ini berkerja sebagai pensyarah di Jabatan Senireka di UiTM Sg.Petani,Kedah. Sebelum ini beliau berkhidmat dengan Naza Bikes Sdn Bhd sebagai seorang pereka.
Mari kita kongsi dan nikmati beberapa design yang dihasilkan beliau khusus untuk pemilik Maxsym.
Pada mereka yang berminat untuk dapat khidmat beliau mereka motif design decal untuk skuter masing-masing, beliau boleh dihubungi melalui: trustdesign08@yahoo.com
Tapi...kena hulurkan sikit saguhati untuk masa dan kerjanya ya...
Berapa Boleh Maksimum?
Lazimnya, itulah yang kerap jadi pertanyaan dan perbualan bila pemilik-pemilik skuter ni bertemu. Ada yang berkata, "Aku dapat 180kmh je....". Ada juga yang mencelah, " Setakat 200kmh....senang-senang je..."
Hmm 200kmh.....
Apa??? 200kmh?? Jangan terperanjat saudara dan saudari, sebenarnya meter maxsym ni tidak ikut sukatan yang benar. Bila kata tidak ikut sukatan ni, bukan juga bermakna meternya ringan.
Terima kasih kepada ahli-ahli 'marketing' di Sym Malaysia yang kerana singkat pemikiran mereka tu, isu pasal meter yang terlebih laju ni sememangnya menjadi perbualan biasa di kalangan pemilik-pemilik Maxsym 400i ni.
Tak tahu di mana silapnya, mungkin para cendekiawan pemasaran Maxsym ni menyangka peminat skuter maxi di Malaysia ni memang suka dengan angka kelajuan...diulangi ya, ANGKA KELAJUAN, bukan kelajuan sebenar.
Kerana itulah, mereka ni pandai-pandai ubah papan muka meter yang sepatutnya menunjukkan angka maksima 180kmh, bertukar jadi 220kmh. Kononnya pemilik Maxsym ni memang 'teruja' berapa laju skuter mereka boleh memecut.....
Errrr halo kawan, you ingat kami ni kaki rempit ka???
Bagaimanapun, usaha sekumpulan kecil pemilik maxsym ni yang asyik turun naik, turun naik ke Alma, Bukit Mertajam bantah, dan 'marah' mungkin akan membuahkan hasil tidak lama lagi.
Apa kesudahannya? Bila tiba masanya kelak , akan jin umumkan nanti..so nantikan kemas kini posting ini.
Selepas ini pula, Maxsym Riders Malaysia akan membincangkan petua dan panduan penjagaan skuter anda.
Stay tune
Hmm 200kmh.....
Apa??? 200kmh?? Jangan terperanjat saudara dan saudari, sebenarnya meter maxsym ni tidak ikut sukatan yang benar. Bila kata tidak ikut sukatan ni, bukan juga bermakna meternya ringan.
Terima kasih kepada ahli-ahli 'marketing' di Sym Malaysia yang kerana singkat pemikiran mereka tu, isu pasal meter yang terlebih laju ni sememangnya menjadi perbualan biasa di kalangan pemilik-pemilik Maxsym 400i ni.
Tak tahu di mana silapnya, mungkin para cendekiawan pemasaran Maxsym ni menyangka peminat skuter maxi di Malaysia ni memang suka dengan angka kelajuan...diulangi ya, ANGKA KELAJUAN, bukan kelajuan sebenar.
Kerana itulah, mereka ni pandai-pandai ubah papan muka meter yang sepatutnya menunjukkan angka maksima 180kmh, bertukar jadi 220kmh. Kononnya pemilik Maxsym ni memang 'teruja' berapa laju skuter mereka boleh memecut.....
Errrr halo kawan, you ingat kami ni kaki rempit ka???
Image courtesy : Johan Sopiee
Apa kesudahannya? Bila tiba masanya kelak , akan jin umumkan nanti..so nantikan kemas kini posting ini.
Selepas ini pula, Maxsym Riders Malaysia akan membincangkan petua dan panduan penjagaan skuter anda.
Stay tune
Subscribe to:
Posts (Atom)