Saturday 23 February 2013

Torque Wrench


Antara perkara biasa yang kita lakukan apabila ke kedai bengkel motor ataupun pusat servis ialah tukar minyak hitam dan servis cvt.

Pernahkah kita terfikir samada mekanik yang mengendalikan tugas itu mengikut ketetapan kerja (Standard Operating Procedure) yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan berkenaan?

Sebagai contoh hampir pengeluar menetapkan mekanik mengikat semua screw yang terdapat di komponen sesebuah kenderaan mengikut daya torque tertentu yang ditetapkan menggunakan Torque Wrench.



Apa kesannya jika mekanik tidak megikuti prosedur ketetapan kerja yang ditetapkan?

Risiko yang anda hadapi antaranya adalah:

- bebenang screw yang haus dan tidak boleh diikat dengan sempurna

- dalam sesetengah senario, jika ia membabitkan bahagian block enjin, kebocoran akan berlaku atau lebih teruk kerosakan pada bahagian penting enjin

Oleh itu, lihat rajah di bawah ini dan jika perlu muat turun dan cetak satu salinan dan simpan di skuter anda. Terangkan pada mekanik anda daya ikatan torque yang betul perlu dilakukan dan tidak perlu anda berasa segan sebab skuter tu anda beli dengan titik peluh anda dan jika berlaku kerosakanpun, wang itu keluar dari poket anda sendiri.

Kalau mekanik di bengkel yang biasa anda pergi sambil lewa ikat screw atau nut guna spanar biasa, anda berhak berhenti mengujungi bengkel berkenaan dan pergi ke tempat lain







No comments:

Post a Comment