Wednesday 13 March 2013

Tips 101 - Belting Maxsym



Antara igauan ngeri bagi seseorang penunggang skuter adalah apabila terkandas disebabkan belting sistem cvt yang putus lebih-lebih lagi jika skuter berkenaan adalah seperti Maxsym seberat 240kg. Memang boleh dikatakan mustahil bagi penunggang untuk menolak skuter berkenaan apatah lagi dalam sesuatu kes, melakukan secara D.I.Y untuk mengganti belt yang terputus.

Dalam pada itu, penunggang juga menghadapi risiko kebarangkalian belt yang putus itu boleh terbelit sehingga merosakkan sistem CVT terutamanya kepada drive face atau variator.



Kali ini, MRM akan memberikan tip bagaimana untuk mengaggak secara kasar dan bila akan timbul tanda-tanda belting berkenaan sudah menghampiri akhir jangka hayatnya.

Jika mengikut panduan atau syor yang ditetapkan oleh pengilang, penukaran belting bagi skuter Maxsym adalah pada 15,000km, bagaimanapun jika penunggang sentiasa menunggang dengan cermat , jangka hayat belting berkenaan boleh dilanjutkan sehingga antara 20,000-25,000km.



Untuk melakukannya, cara yang terbaik dan selamat ialah ketika menghampiri jangka hayat 15,000km seperti yang disyorkan pengilang, anda wajar menservis CVT anda dan dapatkan rumusan daripada mekanik samada belting berkenaan masih boleh digunakan atau sebaliknya.

Jika masih boleh digunakan, selepas 2,000-3,000km, anda perlu membawa Maxsym anda ke bengkel dan servis cvt anda di samping memeriksa keadan belting anda. Ia perlu dilakukan pada setiap 2,000-3,000km seterusnya .

Cara yang paling mudah adalah melalui pendekatan pengawasan melalui servis berkala sistem CVT itu sendiri. Jangan lupa untuk menyapu minyak gris berkualiti pada bearing drive face dan juga boss shaft. Sebabnya adalah, kepanasan adalah antara sebab belting, driveface dan variator boleh rosak atau terputus



1- Pengawasan menggunakan pendekatan pusingan RPM pada tahap sesuatu kelajuan.
Cara ini paling mudah lebih-lebih lagi jika penunggang memiliki pengalaman dalam penjagaan skuter. Cuba ingatkan tahap kitaran RPM pada (sebagai contoh) kelajuan 140kmh (GPS 100kmh) biasanya dalam keadaan belting yang masih baik, kitaran RPM adalah dalam lingkungan 5,000 RPM.

Belting yang telah haus ataupun sudah sampai kepada jagnka hayatnya biasanya akan menyebabkan kitaran RPM lebih tingg daripada biasa, Kebiasaannya adalah peningkatan skitar 300-500 rpm.

2- Pendekatan melalui rasa(feel) ketika penunggangan biasa.
Jika belting sudah mula menunjukkan sampai pada peringkat akhir jangka hayat, penunggang yang berpengalaman akan dapat membezakan tahap daya pecutan yang semakin menurun. Selain daripada itu, penunggang akan merasakan seperti sindrom kesan getah gelung ditarik (stretched rubber band effect). 

Adakalanya,kita juga dapat merasakan seperti CVT tersentap setiap kali membuat pecutan atau ketika berada pada tahap kelajuan yang tinggi.

Perbezaan melalui pendekatan ini mungkin tidak dapat dirasakan penunggang biasa, tetapi ia adalah salah satu cara bagi mereka yang telah biasa dan berpengalaman.



Among the worst nightmare for a scooter owner is having to face breakdown due to worn out or snapped belting and it will be next to impossible pushing such a heavy maxi scooter or even conducting a D.I.Y style replacing the damaged belting.

Other than that, you might also facing the risk of the damaged belting got tangled with the CVT system's component thus also damaging the drive face or variator in the process.

MRM will share with you a few tips on how to detect worn belting and when to know the signs that it is nearing its life span.

The best way is to undergo the schedules service for your Maxsym's CVT system when nearing the 15,000km mark based on the manufacturer's recommendation to replace the belting. Through this method, your mechanic can assist you to determine the condition of the belting and whether it is still safe and usable for a few thousand kilometers more. Do not forget to make sure your mechanic applies quality high temp resistance grease on the driface's bearing and cylindrical boss shaft.

It is essential since excessive heat is on of the main cause of damaged beltings or dive face and variator.

The most common method adopted by experienced and seasoned  rider  is by gauging the RPM at certain speed say 5,000RPM at 100kmh when the belt is in good condition and comparing the RPM again at the same speed when the belting lifespan is nearing or past the manufacturer's recommendation.

A worn out belting will normally resulted to a higher than usual RPM at the mentioned speed.

Another way is by the 'feel' method. You can feel the CVT system have the rubber band effect when accelerating or during maintaining high speed riding


4 comments:

  1. Terima kasih. Satu maklumat yg bermanafaat.
    Thank you. A beneficial information.
    NAM65

    ReplyDelete
  2. Berapa harga belt maxsym?

    ReplyDelete
  3. harga belting lebih kurang RM 400.

    ReplyDelete